Autor: Gheorghe Florin Ghețău
Împăratul Caligula (37-41 d.H.) |
”Gaius și-a revărsat
smintita lui cruzime nu numai asupra iudeilor care locuiau în Ierusalim și în
ținuturile megieșe, ci și împotriva tuturor celor care cutreierau pământul și
mările, de-a lungul și de-a latul Imperiului roman, umplându-l cu nenumărate nenorociri
de care nu mai auzise nimeni până atunci. […]Aducea cavalerilor înjosiri și-i
îndepărta din funcțiile lor, îi priva de viață și bani, țelul urmărit prin
uciderea lor fiind de regulă jefuirea averilor pe care le dețineau. Vizita
adesea mai ales templul lui Jupiter, denumit Capitolinul, cel mai vestit dintre
toate sanctuarele, cutezând să se proclame fratele lui Jupiter. Și alte fapte
ale sale dovedeau că era aproape nebun.” (Flavius Josephus, Antichități
iudaice, vol. II, p. 495)
Flavius Josephus (37-100 d.H.), istoric de origine iudaică, avea toate motivele să-l deteste pe Caligula, al treilea împărat roman. El a vrut să pună o statuie de a sa în Templul din Ierusalim. Ceea ce pentru iudei, monoteiști fervenți, era un sacrilegiu de proporții cosmice. Dar indiferent de motivele care l-au determinat pe Josephus să fie atât de acid la adresa lui Caligula, nu putem să nu remarcăm faptul că a fost în asentiment cu Tacitus și Suetonius, celelalte două surse importante despre viața lui Caligula. Ciudată uniune de vederi. Triada Josephus-Tacitus-Suetonius are pentru Caligula un verdict clar și concis, un criminal nebun. Oare așa să fi fost?
Gaius Iulius Caesar
Germanicus, s-a născut la 12 august 12 d.H. Era fiul lui Germanicus, cel care a
dispărut de pe scena istoriei într-o manieră atât de suspectă. Tiberius a murit
în anul 37 d.H. fără să fi rezolvat problema succesiunii, iar Caligula (poreclă
acordată de soldații tatălui său, care înseamnă cizmuliță), cu sprijinului lui
Macro, praefectul praetoriului, a rezolvat chestiunea în avantajul său. Venirea
sa la putere a fost ovaționată de toată lumea, fiindcă imensa popularitate a
tatălui său nu a fost erodată de timp și a intrat în mod firesc în capitalul
său de imagine. Cum Tiberius era urât cam de toată lumea, iar decesul său a
bucurat pe toată lumea, urcarea pe tron a unui principe tânăr, dintr-o familie
ilustră, dragă mulțimii, nu putea să nu anunțe vremuri fericite. Însă, pentru
Macro, sprijinul său de nădejde, situația nu a fost prea bună, în anul 38 d.H.,
acesta a fost obligat să se sinucidă. Caligula a înțeles ceva din povestea
dintre Tiberius și Seianus, iar Macro avea deja destul de multă putere. Din
moment ce l-a făcut pe el împărat, putea să facă și pe altcineva. Soarta lui
Macro pare să fi fost pecetluită de un calcul rece, nu de o dorință criminală.
Însă, din motive
insuficient clarificate, Caligula nu s-a ridicat la înălțimea așteptărilor. În
primul rând, spre deosebire de mizantropul Tiberius, a fost mână spartă
nenorocind finanțele imperiului. Ceea ce pare să confirme spusele lui Josephus,
cu privire la jefuirea averilor oamenilor iluștri. Împăratul avea nevoie de
bani, mulți și repede. În timpul său fiscalitatea a devenit destul de
apăsătoare, din aceeași nevoi de bani. Suetonius ne indică faptul că noul
împărat știa să se facă iubit de popor prin numeroase acte de binefacere, care,
desigur, erau și foarte costisitoare. Adică a ales să conducă într-un stil opus
celui lui Tiberius, oferind numeroase jocuri cu gladiatori. În plus, s-a lansat
într-un amplu program edilitar, dar scurta sa domnie l-a împiedicat să-l ducă
la bun sfârșit.
”Până aici am vorbit despre el ca despre un principe. Ce rămâne să fie
spus ni-l indică mai mult ca un monstru decât ca un om. Și-a asumat o serie de
titluri, precum ”Conștiinciosul”, ”Piosul”, ”Copilul taberelor, părintele
soldaților” și ”Cel mai mare și mai bun Caesar”. După ce a auzit câțiva regi,
care au venit în oraș pentru a-l onora, vorbind între ei la masă despre
originile lor ilustre, a strigat cât a putut de tare: «Să fie un singur
principe, un singur rege.»” (Suetonius, p. 185) Același Suetonius ne spune
că acest împărat a avut relații incestuoase cu cele trei surori ale sale. A
avut patru soții: Iulia Claudia, Livia Orestilla, Lollia Paolina și Milonia Caesonia.
Livia Orestilla, spune Suetonius, trebuia să se căsătorească cu un anume Caius
Piso, dar, Caligula, care era prezent la nuntă a cerut ca mireasa să fie dusă
în casa sa. Și Lollia Paolina a fost luată de lângă soțul ei. După o vreme a
repudiat-o și i-a interzis să mai aibă orice fel de legături trupești. Cel mai
atașat a fost de Caesonia, care, ”...nu
era nici frumoasă, nici tânără…” (Suetonius, p. 187). A luat-o de soție în
ziua în care aceasta i-a născut o fiică, Jullia Drusilla. Despre acest fericit
eveniment Flavius Josephus ne spune următoarele: ”Nebunia lui Gaius a mers atât de departe încât atunci când i s-a
născut o fată, s-a dus cu ea pe Capitoliu și a pus-o pe genunchii statuii,
spunând că odrasla este a lui și a lui Jupiter, căci amândoi au dreptul
paternității și rămâne de văzut care dintre ei deține superioritatea.” (Flavius
Josephus, Antichități iudaice, vol.
II, p. 496)
Relatările despre el
abundă în informații grotești, crime, asasinate, jafuri, abuzuri sexuale,
bahice și culinare. Relațiile cu senatul au devenit extrem de rapid conflictuale.
Secătuirea vistieriei, după cum am precizat deja, l-a determinat să caute noi
surse de bani: confiscarea unor averi, impozitele noi și împovărătoare și chiar
jocurile de noroc la care era foarte norocos. Oricine juca cu el pierdea sume
mari, dacă nu dorea să-și piardă viața. Era îndrăgostit de zaruri, care îl
răsplăteau cu numerele dorite, fie că erau măsluite, fie că oricum nu conta. S-a
spus că, în disperare de cauză, a transformat palatul imperial într-un lupanar.
Dar, din motive pe care doar el le-ar putea elucida, reușea mereu să
cheltuiască mai mult decât strângea.
Disprețul său față de
senatori s-a manifestat în diferite feluri, dar cel mai cunoscut mod a fost
acoperirea cu onoruri și atenții a calului său favorit, Incitatus. ”În ziua de dinaintea jocurilor Circensiene,
obișnuia să-și trimită soldații pentru a face liniște în cartiere, fiindcă
odihna calului său Incitatus nu trebuia tulburată. Pentru acest animal favorit,
în afară de un grajd din marmură, o iesle din fildeș, interior din purpură și o
diademă bătută cu pietre scumpe, a ordonat să se construiască o casă deservită
de un alai de sclavi, mobilată somptuos, pentru inaugurarea căreia a invitat
multă lume la masă în numele calului. Se spune că intenționa să-l numească pe
Incitatus consul.” (Suetonius, p. 205) Cassius Dio, autor care a scris la
circa două sute de ani după aceste evenimente, ne-a lăsat de asemenea o
relatare despre acest cal celebru. ”Pe
unul dintre cai, pe care l-a numit Incitatus, l-a invitat la masă, unde i-a oferit
orz amestecat cu grăunțe din aur și a băut vin în sănătatea sa din pocale de
aur. A jurat credință Spiritului păzitor și Norocului călăuzitor al acestui
animal și, în plus, a promis să-l facă chiar consul. Ceea ce ar fi făcut cu
siguranță, dacă ar fi trăit suficient de mult.” (Cassius Dio, p. 940)
În ce ne privește, suntem
dispuși să vedem în acest gest mai mult o formă de parodiere a senatului, o
declarație politică pentru popor, fiindcă împăratul era în conflict cu senatul.
Senatorii sunt mai proști decât caii. Ori, până și un cal poate fi senator sau
consul. Și mai bine, oricine, chiar și un cal, poate fi senator, deci, pe ce
bază își arogă senatul atâta importanță? Compromiterea senatorilor în ochii
vulgului este o explicație mai potrivită, credem. Istoria a reținut întâmplarea
ca dovadă a unei nebunii exemplare, sau ca pe o excentricitate care vine la
pachet cu puterea nelimitată. Dar pare mai degrabă doar un episod într-un
război pe care mai toți împărații l-au purtat cu senatul, cea mai veche și mai
ilustră instituție romană. Împăratul a dispus executarea multor senatori, prin
urmare, trebuia ca poporul să înțeleagă că această instituție este demnă de tot
disprețul, incapabilă să conducă și merita din plin tratamentul la care era
suspusă. Dar, cine știe, poate Caligula chiar era doar un nebun.
În orice caz, iubirea lui
Caligula pentru acest demn reprezentant al speciei cabalinelor, a aprins
imaginația generațiilor următoare. Faptul a fost și este citat ca o năzbâtie și
este invocat ori de câte ori liderii politici se comportă anapoda. Și cu toții
știm, cât de rar se comportă politicienii anapoda. De pildă, remarcabilul
epigramist român, Păstorel Teodoreanu, ne-a lăsat următoarele nemuritoare
versuri, adresate liderului comunist Petru Groza:
”Caligula imperator
A făcut din cal
senator!
Domnul Groza, mai
sinistru,
A făcut din bou -
ministru!”
Politica sa externă a fost
haotică și a creat destule probleme pe care a trebuit să le rezolve succesorul
său. După cum am menționat, aproape a dinamitat relațiile cu Iudeii de dragul
amplasării unei statui care-l reprezenta în Sfânta Sfintelor. Însă a fost
convins să renunțe la acest plan. Pe de altă parte, a avut o tentativă de a
invada Britania, care s-a soldat cu un eșec răsunător. În final, a dispus
executarea, în anul 40 d.H., a vărului său, Ptolemeu (20-40 d.H.), rege al
Mauretaniei, regat clientelar situat în nordul Africii, acolo unde se află
astăzi statele Algeria și Maroc. Mauretania era cel mai bogat și puternic regat
aflat în sfera de influență romană, la acel moment. Motivele acestei execuții
sunt neclare, dar au fost emise multe ipoteze precum: invidia, eterna nevoie de
bani, implicarea regelui african într-un complot contra principelui sau
creșterea puterii acestui regat până la punctul în care putea deveni o
amenințare pentru romani. În orice caz, acest descendent al lui Marcus
Antonius, a fost invitat la Roma unde a fost primit așa cum merită un cap
încoronat și a fost asasinat, așa cum merită un trădător. De asemenea, nu e
clar dacă Ptolemeu a fost invitat la Roma pentru a fi ucis, sau Caligula a decis
că e mai bine să-l suprime după ce acesta a ajuns în cetatea eternă. În orice
caz, acest asasinat a aprins scânteia unei puternice revolte antiromane în
Africa de nord. Așadar, o politică externă bazată mai mult pe impulsurile
împăratului decât pe calcule mature.
Având în vedere
blestemățiile înșirate până acum, nu e de mirare că împotriva lui Caligula au
apărut mai multe comploturi. Dintre acestea, Flavius Josephus ne vorbește de
trei conjurații puse la cale de Aemilius Regulus, Cassius Chaerea, tribun al
gărzilor praetoriene, și Annius Minucianus. Motivațiile acestora erau diverse:
răzbunarea, frica de a nu fi următoarele victime ale furiei Caesarului și, în
cazul lui Chaerea, dorința de libertate, restaurarea Republicii și recâștigarea
demnității personale șifonate de Caligula. (Flavius Josephus, Antichități iudaice, vol. II, p. 497)
Cel din urmă a acționat la 24 ianuarie 41 d.H. În timp ce venea de la un
spectacol de teatru s-a abătut printr-o galerie a palatului pentru a ajunge la
camerele de baie. Era așteptat de un grup de copii din Asia, de origine nobilă,
care doreau să cânte și să danseze pentru el. În această galerie a fost
interceptat de către Chaerea și alți conspiratori. Chaerea a dat prima
lovitură, după care ceilalți l-au măcelărit. ”Trupul neînsuflețit al lui Gaius zăcea astfel întins pe pământ,
acoperit de răni numeroase. După înfăptuirea atentatului, Chaerea și tovarășii
lui au înțeles că nu se mai puteau întoarce teferi, alegând calea pe care
veniseră, căci își dădeau seama de gravitatea crimei lor (nu era o nimic toată
să ucizi un împărat pe care poporul îl iubea nebunește și oștenii voiau să-l răzbune
nu fără vărsare de sânge).” (Flavius Josephus, Antichități iudaice, vol. II, p. 508)
Suetonius ne indică două
modalități în care a fost realizat acest asasinat. Una dintre ele confirmă cele
relatate de Josephus, iar cealaltă ne arată faptul că împăratul a fost ucis în
timp ce vorbea cu băieții veniți din Asia. ”Unii
spun, că în timp ce vorbea cu băieții, Chaerea a venit în spatele său și i-a
aplicat o puternică lovitură de sabie în gât.” (Suetonius, p. 207) După care,
au intervenit și ceilalți conspiratori. Cu toate inadvertențele, un lucru este
clar, Caligula a fost asasinat de Chaerea și de alți conspiratori. Dar, ”După
primele zgomote și strigăte, purtătorii de lectică au venit înarmați cu
prăjinile lor pentru a-l apăra, și, imediat după aceștia, au apărut gărzile
germane, care au ucis câțiva dintre asasini și, de asemenea, niște senatori
care nu au avut nimic de a face cu asasinatul.”(Suetonius, p. 207)
Relatările de mai sus ne
lasă să întrevedem niște aspecte ciudate. Poporul îl iubea nebunește, iar
soldații, nu puțini, îi erau loiali. Având în vedere că vorbim despre împăratul
în cârca căruia s-au pus cele mai absurde fapte, nu putem să nu punem un pic la
îndoială așa-zisa lui demență. Că a fost vinovat sau nu, de faptele care i se
impută, cert e că a avut parte de o moarte violentă, care și-a întins umbra și
asupra familiei sale fiindcă: ”Soția sa
Caesonia a murit odată cu el, fiind înjunghiată de un centurion, iar fiicei
sale i-a fost zdrobit capul de un perete.” (Suetonius, p. 208) Totodată, ”Toți cei care erau de față și-au amintit
vorbele pe care odată le-a aruncat mulțimii: «Cât de mult îmi doresc să ai un
singur gât!», însă i s-a demonstrat extrem de clar că el avea un singur gât, în
timp ce ea avea multe mâini.”(Cassius Dio, p. 956) Cât despre trupul său,
facem mențiunea că a fost incinerat de surorile sale care l-au depus în
Mausoleul lui Augustus.
Așa a sfârșit Caligula,
cel pe care istoria l-a reținut drept prototip al împăratului nebun. A fost
primul împărat ucis de către soldații săi. El deschide lunga listă a
împăraților romani care au pierit de săbiile celor care trebuiau să-i apere.
Deși ne-am pus un pic în rolul avocatului
diavolului, dovezile împotriva lui sunt copleșitoare, cel puțin, până în
momentul de față. Totuși, am putea să ne gândim, măcar un pic, la faptul că
acum, ca și atunci, publicul este avid de senzațional, de șocant. Nu este
aceasta rețeta succesului, pentru o carte sau un film? Oare nu au încercat
istoricii care ne-au parvenit să devină populari prin acest artificiu? Să fi
trecut ei proba timpului grație adevărului pe care l-au proslăvit sau pentru
picanteriile pe care ni le-au servit?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu