CUM TREBUIE SCRISĂ ISTORIA
GHEŢĂU GH.
FLORIN ÎN DIALOG
IMAGINAR CU
LUCIAN DIN SAMOSATA
Acest dialog imaginar este menit să evidenţieze câteva particularităţi ale istoriei, puţin cunoscute publicului larg şi, implicit, neavizat. Se spun multe enormităţi despre istorie de către cei care o cunosc mai puţin. Pe de altă parte, se scriu multe aberaţii de către cei care pretind că sunt istorici. Aceste false pretenţii au fost demontate cu multe secole în urmă de către marele gânditor roman Lucian din Samosata (c. 120-194 d.H.). Deci ce metodă mai bună de a prezenta particularităţile istoriei decât un dialog cu însuşi Lucian din Samosata. Întrucât nu-mi sunt familiare şedinţele spiritiste, răspunsurile interlocutorului meu sunt extrase din arhicunoscuta sa lucrare „Cum trebuie scrisă istoria”. Citatele din această operă sunt marcate cu ghilimele şi caractere cursive. Sper că multitudinea de detractori ai istoriei va înţelege o dată pentru totdeauna rolul şi importanţa ştiinţei istorice.
GHEȚĂU GH. FLORIN: Bună ziua! După cum lesne vă puteți da
seama, sunt extrem de încântat de posibilitatea, nesperată, de altfel, de a sta
de vorbă cu însuși un titan al istoriei, care nu este istoric.
LUCIAN DIN SAMOSATA: Bună ziua și dvs.! Da, după cum bine ai subliniat nu sunt istoric, nici nu știu exact ce sunt: filosof, eseist, scriitor S.F. avant la lettre, ziarist fără ziar sau editorialist fără cititori, în fine... nici nu cred că are vreo importanță. Însă, printre altele, am scris și un mic text, cu un titlu pompos, Cum trebuie scrisă istoria, care încă se bucură de nemeritata apreciere a multor slujitori ai muzei Clio.
G.G.F.: Sunteți prea modest, așa cum le stă bine spiritelor înalte. Eseul
dvs. a surprins din multe puncte de vedere esența istoriei, fapt ce i-a
asigurat perenitatea.
L.S.: Să pretindem, de dragul discuției, că este întocmai după cum spuneți.
G.G.F.: Să trecem la subiectul discuției noastre, pentru a nu ne lansa în
platitudini, truisme și sofisme. Prin urmare ce este istoria, în viziunea dvs.?
L.S.: Hm! Grea întrebare, poate cea mai grea. Ai putea crede că am un
răspuns inexpugnabil, care să transpară din bogata mea activitate intelectuală,
dar nu este chiar așa. Fapt pentru care, mă voi refugia la adăpostul ideilor
simple, fiindcă simplitatea, nu-i așa, este marca adevărului. ”Obiectul este simplu”, spune
Wittgenstein, în Tractatus
logico-philosophicus.
G.G.F.: Deci...
L.S.: Deci istoria este știința care studiază trecutul omenirii.
G.G.F.: Doar al omenirii? Vă pun această întrebare pentru că noi studiem și
dinozaurii, și istoria planetei noastre, chiar istoria universului, care,
pare-se ar avea o vechime de vreo 13 miliarde de ani. Nu am putea pretinde că
istoria studiază tot ceea ce înseamnă trecut, chiar și acel trecut lipsit de oameni.
L.S.: Nu! Trecutul universului este studiat din perspectivă umană de către
oameni, chiar și studierea universului este de fapt istoria metodelor
științifice prin care omul a primit acces la tainele acestuia. În altă ordine
de idei, procesul prin care înțelegem sau nu universul face parte din istoria
noastră, noi suntem cei care decodăm trecutul universului. Așadar, orice
studiem, chiar și acele momente în care noi nu existam, studiem, de fapt,
oamenii, străduința lor milenară de a înțelege.
G.G.F.: În concluzie, istoria este știința care studiază trecutul omenirii.
Tot trecutul omenirii?
L.S.: Nici dacă am vrea nu am putea cunoaște tot trecutul speciei umane,
pur și simplu ne lipsesc informațiile necesare pentru a scrie o istorie
exhaustivă a umanității și, chiar dacă am avea aceste informații, să presupunem
prin absurd că le avem, ce istoric sau colectiv de istorici s-ar înhăma la o
asemenea sisifică sarcină de a redacta o istorie exhaustivă a umanității și,
mai important, la ce ne-ar folosi, cine ar învăța-o?
G.G.F.: Da, absolut corect, un individ nu-și poate aminti nici măcar toate
momentele vieții sale, darămite trecutul întregii omeniri. Acestea fiind spuse,
putem completa definiția inițială astfel încât să sune cam așa: Istoria este
știința care studiază faptele importante din trecutul omenirii.
L.S.: Absolut corect! Reținem doar ceea ce este important din perspectiva
evoluției umane.
G.G.F.: Pentru cititorii noștri nefamiliarizați cu subtilitățile gândirii
samosatiene, ne puteți spune ce înțelegeți prin evoluție?
L.S.: În principiu, prin evoluție înțelegem o schimbare benefică. Orice
schimbare care a contribuit la dezvoltarea umanității sub aspect material și
spiritual.
G.G.F.: Dar istoria nu a însemnat întotdeauna progres, transformare
pozitivă. Dacă am studia numai ceea ce a fost benefic pentru specia umană, nu
am vorbi deloc despre Alexandru cel Mare, Caesar, Ginghis-han ori Hitler sau nu
am studia Evul Mediu, care a reprezentat un regres față de civilizația antică
greco-romană, căreia îi aparțineți.
L.S.: Ai dat glas gândurilor mele, fiindcă evoluție înseamnă orice
transformare pozitivă sau orice transformare, în general? Eu cred că este o
transformare pozitivă, pe cale de consecință rămân la definiția, ceva mai
neutră: Istoria este știința care studiază faptele importante din trecutul
omenirii. Este o definiție cuprinzătoare, care înglobează și pozitivul, și
negativul. Nu am fost tocmai inspirat apelând la termenul evoluție.
G.G.F.: Când anume credeți că a apărut istoria? Odată cu primul om? Este
Adam creatorul istoriei.
L.S.: Trebuie să înțelegeți, și dvs., și posibilii cititori, că eu provin
dintr-un mediu social în care creștinismul juca un rol marginal, dacă juca
vreunul. Dar de dragul argumentației, să zicem că primul om s-a numit Adam, și
da, putem pretinde că istoria a început cu primul om, oricare ar fi fost
acesta. Însă este vorba despre o istorie personală, cu o audiență restrânsă,
care se rescrie masiv de la o generație la alta, găsindu-și refugiu în zona
legendarului.
G.G.F.: Și totuși, când a apărut istoria?
L.S.: Istoria a apărut odată cu inventarea scrisului, care, după cum știm,
a apărut în jurul anului 3000 î.H. Evident, este o simplă estimare cronologică,
care nici măcar nu este de mare interes. Esențial pentru noi este faptul că sumerienii,
locuitori ai Mesopotamiei, au creat scrierea pe care arheologii au numit-o
cuneiformă datorită semnelor utilizate, uimitor de similare cuielor sub
aspectul formei.
G.G.F.: Prin urmare, scrisul, care a permis înregistrarea cu o acuratețe
fără precedent a faptelor istorice, este, de fapt, creatorul istoriei.
L.S.: Absolut, scrisul este acel vehicul care înregistrează pentru
posteritate momentele prezentului, este o extensie binevenită a memoriei umane,
atât de fluidă și atât de incapabilă să înregistreze cantități mari de
informații, cu un grad de precizie ridicat.
G.G.F.: Scrierea a apărut în mod independent și în America, la civilizația
mayașă. Deci pe continentul american istoria a apărut mai târziu? Civilizațiile
lipsite de beneficiile scrisului sunt civilizații anistorice?
L.S.: Evident, nu ai scris, nu exiști la scară istorică. Câte civilizații importante,
minunate, fascinante nu au un profil istoric real fiindcă le-a lipsit scrisul.
Să luăm, de pildă, exemplul Culturii Cucuteni-Ariușd, de pe teritoriul țării
tale. Avem vestigii materiale frumoase de la această cultură, dar acestea nu
pot suplini faptul că nu știm ce limbă vorbeau creatorii acestei civilizații,
nu știm cum se numeau ei, cum erau organizați sub aspect social, ce credințe
religioase aveau și nu știm nimic despre viața acestei civilizații, bătăliile
ei, momentele ei de cumpănă ori liderii ei. Putem spune, fără să greșim prea
mult, că această cultură este o simplă amprentă pe nisipul istoriei. Un bun
cititor de urme vă poate spune câte ceva despre cel care a creat această urmă,
dar nu foarte mult, ceea ce nu poate fi istorie, ci preistorie.
G.G.F.: Preistoria este, în fapt, perioada de dinainte de istorie. Scrisul
împarte trecutul în două mari părți: perioada de dinainte de istorie și
perioada istoriei. De altfel, am și propus împărțirea trecutului în două ere
pornind de la inventarea scrisului, notate astfel: î.I. și d.I. Cred că este o
împărțire mult mai exactă la care ar putea adera fără rezerve toate civilizațiile
existente. Ce părere aveți de propunerea mea?
L.S.: Mă abțin de la orice comentariu, fiindcă nu vreau să stârnesc mânia
nimănui.
G.G.F.: Pe baza celor deja afirmate, trebuie să le precizăm cititorilor că
istoria se bazează pe două tipuri de izvoare: scrise și nescrise.
L.S.: Corect! Preistoria este cunoscută doar prin intermediul izvoarelor
nescrise, în timp ce istoria beneficiază de pe urma ambelor categorii de
izvoare, cu rezerva că cele scrise sunt cele mai importante.
G.G.F.: Și totuși, pentru mai multă claritate, ce este istoria? O simplă
înregistrare a faptelor din trecut?
L.S.: Istoricul, cel care scrie istorie, oferă o interpretare a trecutului
din perspectiva prezentului. Faptele trecutului, atât cât le cunoaștem, sunt
selectate și interpretate de istoric, care creează o poveste pe care o prezintă
contemporanilor.
G.G.F.: Dacă este doar un punct de vedere, poate istoria oferi adevărul, se
poate apropia de acesta? Dacă nu, chiar putem da credit pretenției istoricilor
că ar fi oameni de știință?
L.S.: Odată, în timpul unei discuții publice am fost întrebat ce este un
om? Da, dragul meu, am o definiție despre om, pe care o consider cea mai exactă
cu putință: Omul este un animal care
iubește poveștile. Umanitatea este fascinată de povești, ea este o mare
consumatoare și producătoare de povești. De aici apare și subjugarea omului de
istorie, fiindcă istoria este o sursă inepuizabilă de povești, unde altundeva
să găsim povești, dacă nu în trecut?
G.G.F.: Să înțeleg că oamenilor le place istoria, studiază istoria, fiindcă
le alimentează insațiabila nevoie de a asculta povești?
L.S.: Nici eu nu o puteam spune mai bine. Fiecare persoană are o poveste
personală, pe care o ridică la rangul de capodoperă. Ne întoarcem spre trecut
cu evlavie și încăpățânare, pentru a găsi ecouri pentru propriile povești. Care
dintre noi nu a citit aventurile lui Hanibal ori Napoleon, și nu și-a imaginat
cum ar fi acționat dacă ar fi fost în locul lor? Îi iubim și-i idolatrizăm,
pentru că ne place să ne autoidentificăm cu ei. Astfel, scăpăm te caracterul
tern al unei existențe banale. Prin povești, respingem cu hotărâre mundanul.
G.G.F.: Cu alte cuvinte, narcisismul inerent speciei umane facilitează
introspecția istorică?
L.S.: 100%! Încercăm să găsim în trecut argumente care să ne justifice
gândurile, ideile și faptele.
G.G.F.: Revin la o întrebare exprimată deja pe parcursul acestei
încântătoare discuții: Dacă istoria este doar o poveste, o interpretare a
faptelor trecutului, o viziune asupra acestora, mai exprimă istoria adevărul,
mai este aceasta o știință?
L.S.: Desigur! Istoria este fără doar și poate o știință, fiindcă își
propune să afle adevărul, și are un instrumentar propriu pentru a accede la
acesta. Dar, pe de altă parte, nu este o știință în sensul clasic, o știință
exactă. Deși, dacă mă întrebi pe mine, și în zona științelor exacte sunt multe
incertitudini. De pildă, Euclid a fost etalonul geometriei până la apariția
geometriei neeuclidiene, oricine dorea să afle tainele geometriei începea cu Elementele lui Euclid, iar Newton a fost
zeul fizicii până la apariția lui Einstein sau a principiului de incertitudine
al lui Heisenberg.
G.G.F.: Contestați exactitatea științelor exacte?
L.S.: Nu tocmai, pregătirea mea mai mult filologică nu-mi permite o
asemenea infatuare, dar contest pretenția reprezentanților așa-numitelor
științe exacte, de a deține cunoștințe absolut exacte. Dar să ne întoarcem al
oile noastre. Istoricul este asemenea unui detectiv, care, pe baza unor indicii
și mărturii, trebuie să creeze o poveste care să explice o situație, un fapt
istoric. Noi putem trimite oameni la închisoare sau chiar în fața plutoanelor
de execuție, pe baza unor verdicte apărute prin închegarea într-un discurs
coerent a unor dovezi, dar, în același timp, ne îndoim de interpretările pe
care istoricii le fac asupra trecutului, cu aceleași metode.
G.G.F.: Unii critici ar putea spune că un judecător nu cercetează niciodată
un eveniment care s-a produs cu prea mult timp în urmă. Aria de acoperire
temporală merge spre câteva decenii, în timp ce istoricii operează cu secole,
milenii, chiar zeci de milenii.
L.S.: Corect, însă de multe ori judecătorii nu au mai multe dovezi decât au
istoricii care încearcă dezlege misterul morții lui Tutankamon, și cu toate
acestea, nu se sfiesc să dea verdicte care afectează viețile multor oameni.
Cred că ar trebui să avem o viziunea ceva mai edulcorată asupra adevărului și
să nu mai operăm cu termeni absoluți, radicali.
G.G.F.: Să înțelegem că adevărul istoric are un caracter relativ, dar nu
încetează să fie adevăr?
L.S.: Întocmai! Istoria pornește de la fapte incontestabile, precum Bătălia
de la Cannae, cea de la Rovine, cea de la Vaslui, cea de la Călugăreni sau
Waterloo. Ea nu poate da o soluție unanim acceptată, pe baza surselor
cunoscute, nu poate decide dacă la Rovine Mircea cel Bătrân a învins sau a
pierdut, dacă a fost o bătălie sau două, dar știm sigur că această înfruntare
cu otomanii a existat. În jurul acestor evenimente există multe variabile,
multe interpretări, dar și multe fapte concrete. Nimeni nu poate pune la îndoială
faptul că Alexandru cel Mare chiar a existat și a cucerit Imperiul persan. Deci
istoria operează cu material faptic indiscutabil. Evident, este aproape
imposibil de zis dacă imaginea, povestea închegată de istoric este 100%
corectă, dar indiscutabil în ea există adevăr și, dacă în sistemul de justiție
metoda este eficientă și acceptată, de ce nu ar fi și în domeniul istoriei?
G.G.F.: În accepție populară, istoria este o știință mincinoasă. Sunteți de
acord cu acest punct de vedere?
L.S.: Cu siguranță nu! Istoria, mă văd nevoit să repet, este o știință
specială care nu are acces nemijlocit la obiectul de studiu, ci doar un acces
mijlocit. Un fizician care studiază gravitația știe că aceasta acționează chiar
acum asupra corpului uman, el poate studia această forță în timp real și de o
manieră nemijlocită. De asemenea, un geograf poate studia relieful din Peru
făcând o călătorie la fața locului. Pe de altă parte, un istoric nu poate merge
în trecut pentru a observa pe viu Bătălia de la Azincourt (1415), sau
asasinarea lui Iulius Caesar (15 martie 44 î.H.). Pentru a înțelege ce s-a
întâmplat are nevoie de martori și dovezi pe care le coroborează și emite un
verdict. În acest fel, acuratețea observațiilor are de suferit, iar istoria
trebuie rescrisă odată ce în peisaj apar noi dovezi. Oare un caz adus în fața
justiției nu se redeschide dacă apar noi dovezi?
G.G.F.: În plus, nu trebuie să uităm faptul că istoricii sunt supuși erorii
și nu sunt întotdeauna sinceri. Ei sunt prizonierii unor mentalități, sunt limitați
de dovezile pe care le au la îndemână și sunt victimele propriilor aspirații.
L.S.: ”Iată cum socot de cuviință că
trebuie să fie un istoric: curajos, incoruptibil, independent, iubitor al
vorbirii neprefăcute și al adevărului. După spusa unui poet comic. să-i zică
smochinei smochină, luntrii luntre.”[1]
G.G.F.: Aș vrea să aflu părerea dvs. despre o afirmație care vă aparține: ”Singura îndatorire a istoricului este aceea
de a ne înfățișa evenimentele.”[2] Cum se împacă
aceasta cu aserțiunea dvs., din cadrul acestui dialog, că istoricul trebuie să
interpreteze trecutul?
L.S.: Văd că aveți veleități și calități de sofist, ceea ce mă bucură
nespus, și eu am fost multă vreme un sofist ambulant, un specialist în arta
convingerii. În viață nu e important să te aliezi cu adevărul, ci e important
să-i faci pe ceilalți să creadă că deții adevărul. Da, în scrierea mea pe care
o citați așa am spus, dar afirmația este scoasă din context, se referă la
faptul că, de multe ori, istoricul are interese personale atunci când scrie.
Interese pe care cu greu le poate eluda și care-i afectează calitatea muncii.
Dacă un istoric urmărește altceva decât aflarea adevărului, atunci opera lui e
doar maculatură. De multe ori, chiar mânat de cele mai bune intenții, poți
ajunge la rezultate îndoielnice. ”Nu e
potrivit să alcătuiești o scriere urmărind doar folosul ce ți-l poate aduce
pentru moment, arătându-te dornic să fii lăudat și cinstit de oamenii din
vremea ta. Privește timpul în întreaga lui durată și scrie-ți istoria mai
curând pentru cei ce vor veni.”[3]
G.G.F.: Să înțeleg că urmați îndemnul ilustrului Tacitus, ”Sine ira et studio” (”Fără ură și
părtinire.”)?
L.S.: În mod evident, dar acest ideal este de neatins, cel puțin în
domeniul istoriei, fără ca acest fapt să facă istoria o știință nefrecventabilă
sau izgonită din rândul științelor, însă istoricii trebuie să aspire în
permanență către acest ideal, chiar dacă de neatins. Simpla apropiere de acesta
este o mare realizare.
G.G.F.: Ce ne puteți spune despre arta de a scrie frumos, convingător, are
nevoie istoricul de talent literar?
L.S.: Bineînțeles! Orice poveste bună are nevoie de un povestitor bun. Oricine
știe că un banc bun stârnește râsul mai ales grație talentului celui care-l
spune. La fel și în cazul istoriei, chiar și cel mai evident adevăr istoric își
pierde din valoare și relevanță dacă este adus în atenția opiniei publice de
către un istoric lipsit de talent scriitoricesc.
G.G.F.: Dar nu există riscul ca cititorii să fie fascinați de limbaj și să
piardă din vedere adevărul istoric? Nu există pericolul ca persuasiunea să se
substituie dovezilor?
L.S.: Ajungem din nou la calitatea morală a istoricului. Talentul literar
este de o mare importanță, dacă vine în completarea aspirației sincere către
adevăr, însă doar talentul de a ambala niște fapte și idei în cuvinte prețioase
nu este de mare ajutor în cazul istoriei. Această capacitate trebuie să vină în
completarea căutării adevărului, a însușirii metodei de lucru specifice
istoriei etc. ”Cugetarea istoricului se
cuvine să-și însușească și din arta poeziei câte ceva, luând și din calitățile
poeților, întrucât și istoricul grăiește cu măreție și cu avânt. (...) Cu toate
acestea, un istoric, când vorbește, trebuie să fie cu picioarele pe pământ.”[4]
G.G.F.: În completarea celor spuse de dvs., aș vrea să subliniez faptul că
nu de puține ori istoria este abuzată de potentații momentului. Ea este văzută
ca un instrument politic, care poate și trebuie să justifice prezentul.
L.S.: Absolut lăudabilă capacitatea dvs. de ține discuția pe un făgaș
potrivit pentru o expunere didactică, fiindcă asta consider eu a fi dialogul
nostru, o expunere pentru tinerele generații care vor să deprindă arta de a
depăși barierele ideilor preconcepute. Obișnuința, cred eu, și nu doar eu, e
mai puternică decât adevărul. În zona proceselor sociale, cu greu vom găsi un
obstacol mai greu de învins decât obișnuința. Gata, ajunge cu aceste
digresiuni, și să ne referim la ceea ce ați spus. Da, este de domeniul
evidenței faptul că istoria servește prezentului, ea este scrisă pentru
prezent, de cele mai multe ori, de aceea se și alterează atât de repede.
Comandamentele momentului înrâuresc într-un mod decisiv felul în care se scrie
istoria.
G.G.F.: Să fie istoria o sursă de legitimitate?
L.S.: Ba bine că nu! Liderii politici sau religioși au avut mereu nevoie de
legitimitate. Legitimitatea te face demn, capabil și potrivit să le spui altora
ce să facă. E bine să le spui celorlalți că faci un anumit lucru fiindcă zeii
sau Dumnezeu ți-au spus să-l faci, sau că deții puterea direct din mâinile
Divinității, dar uneori nu este de ajuns, și e bine să ai sprijinul istoriei,
care să le arate celorlalți că adevărul este de partea ta, și că tot ceea ce s-a întâmplat în trecut a avut drept
finalitate prezentul, prezentul tău.
G.G.F.: Trecutul luminează prezentul, după cum grăiește o celebră butadă?
L.S.: Și da, și nu! Depinde de istoric și depinde de prezent. Într-un regim
dictatorial e greu să fii un istoric care
spune adevărul, doar adevărul, cu toate că nu e imposibil. Să vedem doar felul
în care au siluit istoria comuniștii care au condus România din 1945 până-n
1989. Istoria poate justifica orice, chiar și lupta de clasă, chiar și
slavismul deșănțat al lui Mihail Roller sau chiar și dacismul grotesc al lui
Ceaușescu, care produce efecte regretabile chiar și astăzi. Dar românii nu sunt
singurii care au fost încercați de demonul rescrierii trecutului. Chiar în
aceste momente, vedem cum Federația Rusă nu se dezice de trecutul sovietic și
interpretează istoria U.R.S.S. într-o formă foarte personală, care are puține
puncte de contact cu adevărul istoric. Crimele lui Stalin nu sunt blamate la
scenă deschisă, iar rolul acestuia în declanșarea celui de-al Doilea Război
Mondial nu este acceptat.
G.G.F.: Naziștii au glorificat rasa germană, cu argumente istorice;
fasciștii au văzut în Imperiul roman sursa măreției lor; Mao dorea să refacă
puterea și prestigiul Imperiului chinez, miticului Regat de Mijloc etc. Istoria
a fost și este siluită în scopuri politice, fapt care se răsfrânge negativ
asupra acestei științe.
L.S.: Cu greu vom găsi o altă știință care să fie atât de contorsionată de
evoluțiile politice. Poate putem vorbi, de dragul artei propagandistice, de o
fizică nazistă sau despre o chimie sovietică, însă, cu toate acestea, istoria
este regina propagandei, fiindcă istoria este mai aproape de publicul larg, mai
la îndemâna opiniei publice, ea este mult mai fascinantă și, cred mulți, mai
ușor de înțeles. Iată motivul pentru care ”...cer
ca istoricul desăvârșit să vină înarmat cu două însușiri personale neapărat
trebuincioase: înțelegerea politică și puterea de a lămuri.”[5]
G.G.F.: De ce înțelegerea politică? Nu studiază istoria orice, nu au toate
activitățile umane o istorie a lor, de ce ar fi politica mai importantă?
L.S.: Politica are talentul de a influența pe oricine. Un savant, un medic
renumit, este în același timp un cetățean, un om al cetății, un zoon politikon, după fericita expresie a
lui Aristotel. Dacă singurul lucru care s-ar cere de la un chirurg, ar fi acela
să opereze, atunci nu ar avea nevoie de istorie. Dar orice chirurg este și om
al cetății, votează, candidează, opinează și este supus schimbărilor luate de
factori politici. Politica afectează pe oricine și orice se află în zona de
acoperire socială și atâta timp cât această realitate se menține, și credem că
se va menține atâta vreme cât va exista specia umană, nu putem ignora studiul
istoriei, care este o necesitate vitală pentru o societate sănătoasă.
G.G.F.: Spuneți că istoria vorbește cu adevărat avizat abia atunci când
vorbește despre trecutul politic al omenirii?
L.S.: Istoria vorbește despre tot, de aceea este atât de complexă.
Matematica are o istorie a ei, la fel și astronomia ori biologia etc. și
istoria vorbește și despre acestea, dar ea vorbește mai ales despre politică,
și acest domeniu îi aparține în exclusivitate, fiindcă științele politice sunt,
în esență, o așchie sărită din trunchiul istoriei, ca și geopolitica,
geostrategia, relațiile internaționale ș.a.m.d.
G.G.F.: Cunoașterea istoriei este o etapă preliminară, sine qua non, pentru orice tânăr care urmează să devină cetățean cu
drepturi depline?
L.S.: Absolut! Istoria oferă un bagaj informațional esențial pentru
cetățenii unei țări. Ea îi pregătește pentru a deveni utili societății și lor
înșiși. Științele exacte nu spun nimic despre dictatură sau democrație, despre
genocid sau toleranță, despre război sau pace. Iată de ce educația tinerelor
generații nu se poate lipsi de învățămintele istoriei.
G.G.F.: Studierea istoriei întărește democrația?
L.S.: În mod cât se poate de clar, fiindcă ne arată fără putință de tăgadă
faptul că cel mai bun regim politic pe care-l avem este cel democratic. Eu,
personal, nu sunt un fan al democrației, dar înțeleg necesitatea acesteia și
importanța apărării ei.
G.G.F.: Ce defecte credeți că prezintă democrația?
L.S.: Vă voi prezenta un citat care aparține lui I. Kant, care spune cam
tot ceea ce trebuie spus: ”Dintre cele
trei forme de stat, democrația, în înțelesul propriu al cuvântului, e
necesarmente un despotism, fiindcă ea întemeiază o putere executivă, prin care
toți hotărăsc asupra și în tot cazul și împotriva unuia (care așadar nu
consimte cu ceilalți), prin urmare toți, care totuși nu sunt toți; ceea ce este
o contrazicere a voinței obștești cu ea însăși și cu libertatea.”[6]
G.G.F.: Văd că vă deranjează tirania majorității. Da, democrația
funcționează pe principiul majorității și, de multe ori, nici chiar pe acesta.
Întotdeauna, deciziile sunt luate de un anumit grup, dar majoritatea nu poate
decide orice, conform unei cutume a democrației.
L.S.: De acord cu dvs., dar chestiunile asupra cărora decide exclud o parte
importantă din corpul cetățenesc. Să luăm, de exemplu, sistemul electoral din
S.U.A. prin care se alege președintele. Alegătorul votează pentru un anumit
candidat, dar în fapt alege un elector, care alege președintele în numele său.
Deci alegerea este indirectă. În cadrul alegerilor din 2016, Donald Trump a
obținut mai puține voturi decât contracandidata sa Hillary Clinton, dar a avut
mai mulți electori în Colegiul electoral. Vedem, așadar, că nici măcar
principiul majorității nu funcționează întotdeauna în democrație.
G.G.F.: Pot adăuga și eu exemplul românesc. La alegerile locale din țara
mea, actualmente, se folosește un sistem prin care cel care obține cele mai
multe voturi devine primar. Un candidat poate deveni primar chiar și cu trei
voturi, dacă întrunește cel mai mare număr de voturi dintre toți candidații
înscriși în cursa electorală.
L.S.: Să ne înțelegem foarte clar: nu văd un sistem mai bun decât cel
democratic, pe moment. Cu toate acestea, trebuie să ne străduim să perfecționăm
democrația, iar istoria ne poate ajuta din această perspectivă. În secolul al
XVIII-lea, când iluminismul milita activ pentru democrație, democrația ateniană
și cea romană au devenit brusc importante.
G.G.F.: Din câte cunosc, experimentul democratic atenian, care a sucombat
în urma Războiului Peloponeziac, nu a lăsat prea multe urme în istorie. Și
despre ce democrație poate fi vorba, dacă Pericle a făcut ce a vrut între anii
461 și 429 î.H.?
L.S.: Nu vă contrazic, nu a fost preluat imediat de nimeni și nu a stârnit
o emulație în rândurile polisurilor grecești, dar iluminiștii s-au inspirat din
acest exemplu, ceea ce ne indică faptul că istoria este o sursă de inspirație,
pentru noi toți, fapt pentru care o studiem. Să ne gândim la directoratul care
a condus Franța din 1795 până-n 1799. Puterea executivă aparținea unui număr de
cinci directori, care aveau un mandat de un an, iar puterea legislativă era
atribuită Consiliului celor 500 sute, ca la Atena unde exista un organism numit
Bulé (tot cu 500 de membri) și unui Consiliu al Bătrânilor, care ne duce cu
gândul la Areopagul atenian. Cât despre Pericle, e foarte important să-l
studiem, ca să înțelegem cât de vulnerabilă e democrația în fața demagogilor,
cât de fragilă este ea în realitate.
G.G.F.: De ce considerați Republica romană o democrație? Nu a fost o
oligarhie?
L.S.: Nu tocmai! Consulii, edilii, pretorii, cenzorii erau aleși de către
popor, ca și tribunii plebei, care trebuiau să oprească abuzurile nobililor,
iar puterea legislativă aparținea comițiilor, nu senatului, care doar trebuia
să înregistreze votul comițiilor. Dacă Atena avea o democrație directă,
Republica romană a fost o democrație reprezentativă, iar lumea contemporană
este mai atașată principiului reprezentativității.
G.G.F.: Dacă aș fi elvețian, v-aș contrazice cu mult patos și aș face o
pledoarie pro domo, pentru democrația
directă. Cum nu provin din țara cantoanelor, mă mulțumesc să spun că Senatul
avea totuși un rol important, iar senatorii nu erau aleși de către comiții.
L.S.: Da, erau aleși, începând cu secolul al IV-lea î.H., de către cenzori,
iar cenzorul era un magistrat ales de către popor. Ca și astăzi în România,
guvernul nu este ales de către popor, ci de către coaliția de guvernare, cu
acordul președintelui și Parlamentului. Primul ministru nu este ales de către
popor, dar provine din votul poporului, la fel ca și senatorii romani.
Republica romană era o democrație reprezentativă, deloc perfectă, dar unde
anume putem găsi azi sau în trecut o democrație perfectă?
G.G.F.: Cred că nicăieri. Așadar istoria este o sursă de inspirație și de
aceea trebuie studiată cu sârguință?
L.S.: Fără îndoială. Dreptul roman, arhitectura romană, arta greco-romană sunt
exemple care ne tot inspiră. Renașterea artistică este, poate, cel mai fericit
caz care ne arată că istoria poate fi o sursă de inspirație pentru noi și
pentru cei care vor veni după noi.
G.G.F.: Dar istoria, cred, ne arată mai ales ce să nu facem. Nu credeți?
L.S.: Vă aprob în totalitate. Putem învăța mai mult din greșelile
înaintașilor noștri, decât din succesele lor. În 1649, englezii l-au decapitat
pe Carol I Stuart, dar s-au ales cu dictatura lui Oliver Cromwell, care a fost
mult mai rea decât absolutismul Stuarților. Dacă ne gândim la teroarea
dezlănțuită de iacobinii lui Robespierre, devenim nostalgici după regimul lui
Ludovic al XVI-lea, iar bolșevicii lui Lenin au fost mult mai răi decât
absolutismul țarist. Istoria ne arată că dacă nu ne alegem cu grijă
conducătorii, dacă nu suntem atenți la ce mișcare aderăm, la ce ideologie
accedem, putem da din lac în puț.
G.G.F.: Ne putem referi și la felul în care a ajuns Hitler la putere,
absenteismul la vot l-a favorizat, ca și criza economică, ca și dorința de revanșă
a unei națiuni învinse. Cetățenii germani nu l-au ales pe Wilhelm al II-lea,
dar, direct sau indirect, l-au ales pe Hitler. Istoria ne arată că radicalii
sunt întotdeauna o alegere periculoasă.
L.S.: Evident, Hitler a spus foarte clar ce planuri are cu evreii, romii
sau homosexualii, nu putem pretinde că Germania a avut dreptul să se considere
surprinsă de ceea ce s-a întâmplat. Istoria ne arată că fiecare cetățean este
responsabil de soarta țării sale. Dacă ne referim la Primul Război Mondial,
putem înțelege cât de periculoasă poate fi o cursă a înarmărilor. Istoria ne
oferă cu generozitate exemple de urmat sau de evitat.
G.G.F.: Ne poate oferi istoria indicii asupra viitorului? Putem întrevedea
viitorul, dacă scrutăm trecutul?
L.S.: Nu, nu putem prezice viitorul pe baza trecutului. Istoria nu se
repetă, pentru că nu există două evenimente istorice identice, dar istoria prezintă
similarități, face rime, după cum spune extrem de nimerit Mark Twain. Sunt
lucruri care se repetă, chiar dacă nu într-o formă absolut identică. Avem războaie,
dictatori, crize economice, crize umanitare etc., deci lucruri pe care le-am
mai văzut în trecut. Desigur, nu putem pune semnul egalității între criza
economică începută în 1929 și cea din 2008, dar ambele sunt crize economice.
Cumva, oarecum, istoria se repetă, mai exact, face rime. Cei care au luat
măsuri pentru limitarea crizei din 2008 s-au inspirat din învățămintele crizei
dintre anii 1929 și 1933.
G.G.F.: Așa trebuie să înțelegem maxima filosofului spaniol George
Santayana: ”Cei care uită trecutul sunt
obligați să-l repete.”?
L.S.: Acest citat ar trebui să figureze la loc de cinste în orice clasă,
din orice școală din lume. Dar eu sunt mai atașat de un alt citat, al aceluiași
filozof: ”Doar morții au văzut sfârșitul
războiului.” Și te rog să iei act de faptul că nu știm exact dacă ”rimele
istorice” au fost inventate/descoperite de Mark Twain, dar sună ca ceva ce
acesta ar fi putut spune el.
G.G.F.: Nimeni și nimic nu ne poate exorciza de demonii care ne îndeamnă la
război? Și nimeni și nimic nu ne poate apăra de tentația de a ne ascunde sub
vorbe celebre?
L.S.: Chiar nimeni, din păcate, de aceea Vegetius, va avea mereu dreptate: ”Dacă vrei pace, pregătește-te de război!” O
afirmație care vine din secolul al IV-lea d.H. Este valabilă astăzi, ca și
atunci, deci istoria ne arată ce să facem și ce să nu facem. Cât despre
tentația de a folosi vorbe mari, provenite din sau puse în guri mari, dacă o
afirmație aparține unei celebrități, în accepție comună, ea este și adevărată.
Cred că e evident deja că nici eu nu sunt imun la această boală.
G.G.F.: Revenind la capacitatea istoriei de a prezice viitorul, ne puteți
da mai multe detalii?
L.S.: După cum am spus deja, nu cred că studiul istoriei ne poate arăta cum
o să arate viitorul cu exactitate, dar ne poate ajuta să ne facem o idee cum
anume să-l construim. Istoria nu este destin, noi ținem, deținem frâiele
destinului, războaiele mondiale nu au fost inevitabile. Uneori, mai scăpăm
aceste frâie sau orientăm caii într-o direcție greșită, iar istoria ne poate
indica drumul corect de urmat, precum ne poate arăta și că e bine să păstrăm
controlul asupra prezentului, ca să nu pierdem viitorul. Istoria ne poate arăta
cum să construim viitorul, pentru că ea ne arată că el depinde doar de noi, de
noi toți.
G.G.F.: Ne ajută istoria să înțelegem prezentul?
L.S.: Istoria luminează prezentul, pentru că este o înlănțuire de cauze și
efecte, care sunt, din păcate, vizibile de abia după ce a trecut ceva vreme. Ea
ne arată cum s-a ajuns la un anumit punct și oamenii au simțit mereu nevoia de a
înțelege de unde vin, au o nostalgie a originilor, pe care o și cultivăm.
G.G.F.: Îmi vine în minte un citat care aparține doamnei Madeleine
Albright: ”Istoria se scrie cu ochii
ațintiți spre trecut, dar se face cu ochii ațintiți spre viitor.” Cum
interpretați citatul?
L.S.: Istoricul are o poziție privilegiată. El are o viziune de ansamblu
asupra evenimentelor și știe ce a urmat după acestea. Astfel, el poate emite
judecăți de valoare asupra deciziilor luate într-un moment sau altul, dar când
trebuie să iei decizii pentru viitor, puține lucruri sunt la fel de clare ca în
istorie. Istoria poate oferi sfaturi, dar acestea nu sunt și nu pot fi
infailibile. În viața de zi cu zi ne bazăm pe experiența noastră pentru a lua
decizii, istoria este o experiență colectivă, nu văd nimic rău în a valorifica
o experiență colectivă, milenară.
G.G.F.: Revenind la istoric, este Herodot cu adevărat ”părintele istoriei”?
L.S.: Nu aș crede asta, poate fi considerat primul istoric, dar asta nu-l
face părintele istoriei, fiindcă opera lui conține multă ficțiune.
G.G.F.: Nu este așa în cazul oricărui istoric?
L.S.: Nu chiar, mulți se străduiesc să analizeze critic izvoarele istorice,
ceea ce nu este cazul lui Herodot, care ne-a arătat că Xerxes a pornit spre
Europa cu câteva milioane de soldați.
G.G.F.: Da, un pic cam mare estimarea. Dar cine este părintele istoriei, în
viziunea dvs.?
L.S.: Eu aș miza pe Tucidide, e mult mai de încredere, e mult mai sobru și
meticulos.
G.G.F.: Succesul lucrării sale despre războiul peloponeziac nu trebuie pus
pe seama faptului că nu prea avem alte surse importante despre acest război? Nu
a avut o concurență acerbă și de aceea este important.
L.S.: Evident că dacă am fi avut vreo zece lucrări contemporane despre
subiect, poate Tucidide nu ar mai fi atât de important astăzi, zic poate,
fiindcă nu se știe niciodată. În istorie nu prea lucrăm cu dacă, fiindcă
niciodată, dar niciodată nu putem ști cum ar fi putut fi. De multe ori nu știm
nici cum a fost, darămite cum ar fi putut fi.
G.G.F.: Să înțeleg că nu sunteți un fan al ucroniei?
L.S.: Ucronia, istoria alternativă sau contrafactuală, are un rol didactic,
un rol în educarea tinerelor generații. De pildă, e greu să analizezi critic
decizia Mareșalului Ion Antonescu de a continua războiul dincolo de Nistru, în
1941, dacă nu iei în calcul posibilitatea ca acesta să nu fi luat această
decizie. Dacă decizia este considerată nefericită, în mod automat admitem că ar
fi putut fi altfel, că ar fi putut lua o altă decizie. Dacă nu ar fi putut lua
o altă decizie, atunci nu avem de ce să-l criticăm, era singura cale de urmat.
Prin urmare, revenim la ideea că istoria nu este destin, și că implică liberul
arbitru, ceea ce ne determină să ne
întrebăm ce s-ar fi întâmplat dacă...? Dar o asemenea întrebare nu poate primi
niciodată un răspuns sigur.
G.G.F.: Mie, unul, îmi place să cred că nu ne-am oprit la Nistru în 1941,
din același motiv pentru care nu ne-am oprit la Carei, în 1944. Pur și simplu
nu aveam această opțiune.
L.S.: Greșit, această opțiune exista, în ambele cazuri, doar că posibilele
consecințe ar fi fost mult mai grave decât acceptarea unei stări de fapt. În
final, germanii ne-ar fi obligat să trecem Nistrul, iar sovieticii nu ar fi
acceptat un refuz. Cel puțin așa cred, într-o viziune contrafactuală.
G.G.F.: Vă tot referiți la noi, sunteți cumva român?
L.S.: Cum să nu, doar sunt o plăsmuire a imaginației dvs. românești. Clar
că sunt român.
G.G.F.: Ne puteți oferi un exemplu concludent cum pot fi valorificate
învățăturile trecutului?
L.S.: Haideți să ne întoarcem la Războiul Peloponeziac (431-404 î.H.).
Atena, conducătoarea Ligii de la Delos, a luptat contra Spartei, liderul Ligii
peloponeziace. În această sângeroasă tărășenie s-a implicat și Imperiul persan,
care a sprijinit Sparta. Aurul persan s-a dovedit decisiv pentru victoria
spartană. Astăzi, vedem cum la scară globală există trei superputeri: S.U.A.,
Republica Populară Chineză și Federația Rusă. Sparta, hegemonul lumii grecești,
a declanșat acest război pentru că se temea de ascensiunea Atenei. S.U.A.,
”jandarmul global”, se simte amenințat de ascensiunea Chinei. Federația Rusă,
imperiul caduc, putem pretinde că este Imperiul persan, care oscilează între
America și S.U.A.. Deocamdată este de partea Chinei. Tucidide ne arată că o
putere în plină ascensiune și o putere în declin, pe lângă care se aciuează un
oportunist de mare anvergură, poate duce la o situație conflictuală. Desigur,
magnitudinea este alta, există și arme nucleare, dar geometria situației este
în linii mari identică, altfel spus, face rime. Diplomația triunghiulară nu
este o invenție a secolului al XX-lea.
G.G.F.: Bine, am putea avansa și situația războaielor punice și
determinarea Romei de a eradica amenințarea cartagineză.
L.S.: De ce nu, dacă în 1918, Antanta ar fi cucerit Berlinul, iar
înfrângerea Germaniei ar fi fost totală, poate naziștii lui Hitler nu ar fi
vorbit despre legenda ”cuțitului înfipt în spate”, iar Europa ar fi putut porni
de la zero pe un nou drum, ca în 1945. Antanta s-a mulțumit cu obținerea
victoriei, dar nu a arătat tenacitatea romană care a dus la distrugerea
Cartaginei în anul 146 î.H. Sau, de ce nu, putem vorbi despre faptul că
Napoleon ar mai fi putut lupta în 1815. Din Sf. Elena perora la nesfârșit
despre trădare și trădători, și despre câte resurse mai avea Franța în 1815. Putem
vorbi mult și bine, putem țese scenarii contrafactuale, dar nu vom ști
niciodată ce ar fi fost. Nu știi niciodată ce poți face, până nu faci.
G.G.F.: Care este originea cuvântului ucronie? Are acest gen literar vreun
viitor?
L.S.: În 1857, filosoful francez Charles Renouvier, a publicat volumul
intitulat Ucronia, utopia din istorie.
Astfel, s-a născut un nou termen, care, astăzi, e înlocuit de sintagma istorie
contrafactuală. Personal, prefer ucronia, sună mai din vremea mea, deși a
apărut în secolul al XIX-lea. Și da, ucronia are un viitor, atâta vreme cât
oamenii vor visa.
G.G.F.: Din tot ceea ce s-a spus până acum în cadrul acestui inedit
dialog...
L.S.: Eu aș zice monolog...
G.G.F.: Mă rog! Istoricul trebuie să compare cât mai multe surse, private
și oficiale, trebuie să le analizeze critic, trebuie să fie un sceptic prin
excelență. Dar prezumpția de nevinovăție se aplică și în cazul personajelor
istorice?
L.S.: Unii zic că da, așa ar fi corect. Deși mulți dintre istorici merg pe
principiul ”oricine e vinovat până la
proba contrarie”. În definitiv, erorile ”judiciare” comise de istorici se
pot corecta și mulți colegi de breaslă chiar cu asta se îndeletnicesc. Unele
subiecte sunt cvasiepuizate fiindcă sursele au fost stoarse de toată seva pe
care o conțineau, fie sunt prea puține, iar cea mai bună metodă pentru a-ți
face un nume este demolarea operei altui istoric.
G.G.F.: Cu cât mergem mai mult în trecut, cu atât sursele sunt mai parcimonioase,
cu cât ne apropiem de prezent, cu atât sunt mai abundente. Nu există pericolul
ca istoria ultimelor secole să fie inundată de prea multe informații, cu riscul
de a îngreuna sarcina istoricului care încearcă să separe esențialul de
neesențial?
L.S.: Istoricul decelează adevărul istoric, dar ultimele secole nu s-au mai
confruntat cu mistere de nepătruns, cu incapacitatea surselor de a ne oferi
date pentru o poveste ”completă”, ci cu o bogăție informațională care ne
împiedică să creăm o poveste larg acceptată. E ca în teoria universurilor
paralele, istoricii creează universuri paralele, povești destul de diferite
despre aceleași evenimente, din cauza bogăției informaționale, dar nu numai. Nu
de puține ori, pe baza acelorași surse. Adevărul istoric este ca o piramidă
mayașă al cărei vârf străbate vegetația luxuriantă a junglei, o vedem, vrem să
ajungem al ea, dar sarcina noastră e foarte dificilă, fiindcă trebuie să trecem
de bariere vegetale aproape insurmontabile. Pe de altă parte, putem alege mai
multe drumuri spre respectiva piramidă, care ne vor duce pe laturi diferite. În
definitiv, vom ajunge la aceeași piramidă, vom străbate un drum lung și
anevoios, dar perspectiva riscă să fie foarte diferită.
G.G.F.: Deci n-ar fi mai cinstit ca în cazul istoriei să vorbim de
adevăruri, nu de adevăr?
L.S.: Nu neapărat, toate perspectivele asupra pomenitei piramide pot fi în
egală măsură adevărate, doar că sunt adevăruri parțiale, iar bogăția
informațională ne poate împiedica să realizăm o teorie unificatoare, o teorie a
întregului, așa cum își doresc fizicienii să obțină la scară universală, despre
respectiva piramidă. În științele sociale adevărul are un caracter provizoriu
și relativ, dar nu este mai puțin adevăr. Repet, istoria este o știință aparte.
G.G.F.: În spirit de glumă, îmi permit să afirm că teoria relativității
s-ar aplica mai bine în domeniul istoriei.
L.S.: Cu siguranță, doar timpul, cea de-a patra dimensiune, este cel care
ne oferă atâta materie primă, care trebuie trecută prin sita relativității.
G.G.F.: Cum poate istoricul să se apere de cei care vor să deturneze
percepția asupra istoriei, la sursă?
L.S.: Te referi la personajele istorice care vor să influențeze părerea
posterității despre faptele lor?
G.G.F.: Evident!
L.S.: Multe personalități istorice s-au îngrijit de felul în care aveau să
fie percepuți de posteritate. Unii au avut mai mult succes decât alții. Iulius
Caesar, să zicem, a fost suficient de inspirat încât să scrie celebrele Comentarii, care au făcut ca
posteritatea să-l vadă, în multe privințe, așa cum a vrut să fie văzut, ca un
erou, un salvator, un mare general, un geniu. Spiritul critic este cel menit să
ne apere de capcanele istoriei.
G.G.F.: Ce părere aveți despre rolul personalităților în istorie? Cine face
istoria, masele sau liderul?
L.S.: Vă spun cu mâna pe inimă că liderul. Grecii nu ar fi pornit niciodată
să cucerească Imperiul persan dacă nu ar fi fost conduși acolo de un lider
carismatic și genial; triburile mongole nu s-ar fi unit și nu ar fi ajuns la
porțile Vienei fără opera unificatoare a lui Ginghis-han; Franța nu ar fi ajuns
niciodată imperiu fără N. Bonaparte; poate Rusia ar fi fost scutită de
blestemul revoluției bolșevice dacă țarul Nicolae al II-lea nu și-ar fi asumat
conducerea operațiunilor militare; poate Hitler ar fi câștigat războiul dacă nu
s-ar fi considerat mai priceput decât generălimea Wehrmachtului; cine știe? În
orice caz, cei care determină cursul istoriei sunt liderii, masele sunt, din
păcate, lut moale în mâinile lor. Fiecare eveniment important stă în umbra unui
lider ”providențial”. Aceasta este, cel puțin, viziunea mea.
G.G.F.: Dați credit ideii că istoria este domeniul de vânătoare ale unor
personalități speciale?
L.S.: Istoria este cea care dă credit acestei idei, eu doar constat o serie
de realități istorice. Liderul seduce masele sau le obligă să i se supună. De
pildă, Isus Hristos, sper să nu fiu acuzat de erezie, deși nu sunt creștin, a
fost un lider politic genial.
G.G.F.: Vă dați seama că planul său de acțiune a fost pur spiritual și nu a
avut de-a face cu politicul.
L.S.: Mda! Dar stimate domn, eu nu văd nicio diferență între religie și
politică. Religia este un instrument politic, la fel ca războiul. Dacă vestitul
Carl von Clausewitz a putut spune că ”Războiul
este o continuare a politicii cu alte mijloace.”, eu îmi rezerv dreptul de
a considera religia un instrument politic, un apendice al practicii politice.
G.G.F.: Puteți oferi ceva dovezi în sprijinul acestei bizare teorii?
L.S.: Să ne gândim doar la preambulul celebrului Cod al lui Hammurabi, care
ne lasă să vedem în acest rege babilonian un trimis al zeilor, iar legile sale
sunt, cum altfel, de inspirație divină. În politică legitimitatea este
esențială, iar multă vreme, în unele locuri chiar și astăzi, aceasta a venit
din planul divin. Să ne amintim cum Augustus și-a luat titlul de Pontifex
Maximus, cum a creat un cult în jurul persoanei împăratului, cum a cerut să fie
trecut după moarte în rândul zeilor. Să nu uităm că însăși religia creștină a
triumfat în fața politeismului prin intermediul liderilor politici. Theodosius
I cel Mare (379-395 d.H.) a impus prin autoritatea sa politică religia creștină
ca unică religie în imperiu. Nu prin prozelitism, nu prin predici, ci prin
autoritatea statului, o construcție politică, a triumfat creștinismul. Osmoza
dintre religie și politică străbate istoria chiar de la începuturile acesteia.
G.G.F.: Astăzi însă lucrurile sunt puțin diferite.
L.S.: Da, celebrul stat laic, marea invenție a Occidentului, nu are foarte
mulți aderenți pe plan global, încă. În România, Biserica este în continuare un
instrument politic, cel puțin în viziunea unor politicieni, dar să ne gândim la
politica din S.U.A. unde religia joacă un rol esențial, sprijinind mai ales
Partidul Republican, raiul neoconservatorilor. Religia nu a părăsit în
totalitate politica, și nu cred că o va face prea curând, și să nu uităm că
însuși papa este mai presus de orice un lider politic, doar este supranumit
suveranul pontif.
G.G.F.: Vă puteți continua expunerea despre acțiunile Mântuitorului?
L.S.: Da, foarte interesant, religia mozaică are un caracter exclusivist,
este o religie etnică, o religie pentru un singur popor, de aceea nu am văzut
țări care să se înghesuie să o îmbrățișeze.
G.G.F.: Dar avem exemplul medieval al khazarilor, care s-au convertit la
religia iudaică.
L.S.: Mai știți și alt exemplu? Cred că nu. Să pretindem că este excepția
care confirmă regula. Când afirmi sus și tare că ai un contract cu Dumnezeu,
care pune poporul tău mai presus de celelalte popoare, e cam greu să aduni
aderenți. Dar Isus a venit cu un mesaj revoluționar: toți oamenii sunt egali.
Sunt egali pentru că sunt copiii lui Dumnezeu, sunt egali fiindcă toți sunt
iubiți de Dumnezeu, sunt egali deoarece toți vor fi judecați de Dumnezeu după
faptele lor, ceea ce le poate aduce răsplata sau osânda veșnică. Închipuie-ți
că ești un sclav din timpul lui Tiberius, împăratul în timpul căruia a fost
crucificat Isus, și adopți mesajul creștin, tu, deși un sclav, ești pus pe
același plan cu împăratul. Tu și Tiberius sunteți odraslele creatorului
universului, ambii veți da socoteală în fața lui Dumnezeu pentru faptele
voastre. E un mesaj simplu, un mesaj fascinant, care nu putea rămâne fără ecou.
În plan politic, seamănă întrucâtva cu celebra triadă ”Libertate, egalitate, fraternitate”, care a făcut carieră în
vremea revoluției franceze.
G.G.F.: Ciudat, fiindcă libertatea și egalitatea sunt două realități
incompatibile. Deoarece oamenii nu sunt egali, libertatea nu face altceva decât
să mențină o stare de inegalitate, iar egalitatea nu poate fi menținută decât
prin forță, deci prin abolirea libertății. Într-o societate liberă nu prea
vedem egalitate, iar într-o societate egalitară, nu prea vedem libertate.
Exemplul comunist este elocvent, cetățenii nu puteau fi egali decât în condițiile
unei dictaturi totalitare, care să impună egalitatea prin forță.
L.S.: Bine punctat. De aceea democrațiile au creat minunata struțo-cămilă
numită egalitate de șanse, care se străduiește să împace și capra, și varza, și
libertatea, și egalitatea. Egalitatea de șanse se referă la linia de pornire,
de start, care este aceeași pentru toți indivizii, rămânând ca pe parcursul
cursei numită viață, calitățile personale să ne permită clasări diferite. În
consecință, suntem și liberi, și egali. Ori, cel puțin așa ne place să credem.
G.G.F.: Care credeți că este viitorul istoriei? O să-și piardă umanitatea
interesul pentru aceasta?
L.S.: M-aș mira să se întâmple astfel. Prezentul este o iluzie, viitorul o
necunoscută, iar singura certitudine este trecutul. Omul iubește certitudinile,
deși viața îi oferă atât de puține certitudini.
G.G.F.: Moartea și impozitele?
L.S.: Să zicem. Trecutul va fi mereu atractiv, cu înțelepciunea sa deloc
desuetă, cu poveștile sale captivante, cu franchețea sa ce nu lasă niciun dubiu
cu privire la adevărata natură a omului, cu lecțiile sale, cu eșecurile sale,
cu luminile și umbrele sale, va avea mereu un loc în sufletul prea puțin
schimbător al omului.
G.G.F.: Revoluția tehnologică a produs o revoluție educațională. Mai are
istoria vreun rol în educarea tinerelor generații? Acum când toată cunoașterea
se află la un clic distanță.
L.S.: Văd că ați ales să fiți comic spre finalul dialogului nostru.
Internetul este o unealtă, ca orice creație umană poate fi benefică sau
malefică. Trăim cu impresia că cunoașterea este atât de aproape ceea ce o face,
paradoxal, să fie tot mai departe. Accesibilitatea nu este o calitate în sine,
ea are valoare în cadrul unui angrenaj. Nu este o cunoaștere autentică.
Cunoașterea trebuie să se găsească în mințile oamenilor, nu doar la îndemâna
lor. Este bine că poți găsi cu rapiditate informații despre Polybius, de pildă,
dar vor poposi aceste informații în mințile căutătorilor internauți sau vor
satisface doar o curiozitate de moment? Creativitatea umană se bazează, în
esență, pe capacitatea noastră de a face conexiuni între idei, de a le compara,
de ale critica. Dacă aceste idei sunt stocate doar pe internet, cum le vom
putea procesa cu computerele cu care ne-a înzestrat evoluția/Dumnezeu?
Cunoașterea înseamnă acumularea de cunoștințe și utilizarea acestora în
diferite contexte, nu poți obține capacități intelectuale superioare fără
achiziționarea unor cunoștințe. Competențele, atât de dragi pedagogilor
contemporani, sunt efectele acumulării unor informații. Mai întâi acumulezi,
după care jonglezi. E grav dacă educația înseamnă doar acumulare de informații,
dar este și mai grav să crezi că poți deveni competent în vreun domeniu fără
această acumulare. Internetul ne face să fim convinși că știm tot ceea ce vrem să
știm, dar, în realitate, știm fără să știm.
G.G.F.: Sunteți un critic al internetului, al mijloacelor multimedia?
L.S.: Defel! Internetul poate fi o unealtă extrem de utilă. Rețineți, o
unealtă. Dacă vom permite pensionarea memoriei umane pe motiv că internetul
poate stoca mai bine și mai mult decât creierele noastre, vom pierde tocmai
acel potențial creativ care a dus la apariția acestei societăți
ultrasofisticate.
G.G.F.: De ce să înveți la școală despre Confucius, dacă poți afla despre
el accesând internetul?
L.S.: Ca să cauți mai multe detalii despre Confucius, în primul rând
trebuie să știi că numitul Confucius a existat. Într-o lume în care cultura
generală, ca idee de bază a educației de valoare, este în retragere pe toată
linia, e greu de crezut că vei auzi despre Confucius în altă parte decât la
școală. În al doilea rând, trebuie să existe o motivație care să te facă să
cauți acele informații, iar ”severitatea” programelor școlare și a dascălilor s-ar putea să te motiveze. Motivația nu apare
din neant. Ne tot mândrim cu gândirea critică, pe care o urmărim peste tot,
deși îmi este greu să cred că o poți dobândi doar prin intermediul internetului
și numai pe cont propriu, cam ce anume vom critica din moment ce nu prea avem
nimic în cap? Iar gândirea critică înseamnă familiarizarea cu niște situații,
cu care s-ar putea să nu te întâlnești niciodată, dacă nu studiezi, să zicem,
și istoria. Socrate nu a devenit Socrate peste noapte, nu s-a trezit dintr-o
dată posesor al unei gândiri critice, ci a cultivat-o întreaga sa viață, pentru
a ajunge la concluzia că nu știa nimic.
G.G.F.: Nu sunteți un pic cam aspru?
L.S.: Da de unde, sunt prea blând. Internetul a dat glas întregii
umanității. Orice incult se poate pretinde cult fiindcă știe să apese câteva
taste și să facă arabescuri cu un mouse. Și mai grav, același internet a permis
acestor cohorte, din specia omniscientul de net, să răspândească înalte creații
spirituale la o scară fără precedent, cu o audiență fără precedent. Niciodată
în istoria umanității, cunoașterea nu a fost atât de accesibilă, dar atât de
inutilă. Șuvoiul informațional mătură totul în calea sa, iar cunoașterea
autentică te poate ajuta să-l îmblânzești, prin ridicarea unor ecluze logice,
cu ajutorul betonului unei educații autentice, care nu scoate creierul uman la
pensie.
G.G.F.: Devine, în atari circumstanțe, adevărul irelevant?
L.S.: Adevărul nu s-a bucurat niciodată de foarte mulți fani. Istoria a
fost mereu scrisă de învingători, iar adevărul nu trebuie lăsat să strice o
poveste bună. Aceste maxime au ghidat mulțimile de-a lungul secolelor. Chiar
scrisă de învingători, istoria a permis celor curioși accesul la adevăr, și
chiar și poveștile bune au putut fi stricate prin cunoaștere. Adevărul ne poate
ajuta să stricăm unele povești frumoase, dar ne poate permite să țesem altele
și mai frumoase. În definitiv, nu e menit adevărul să ne elibereze?
G.G.F.: Quid est veritas? (Ce
este adevărul?)
L.S.: Și iată cum se naște gândirea critică, stimate domn. Știți, sper, că
celebra remarcă ”Și tu, Brutus?”
aparține lui William Shakespeare. Pentru un dramaturg e ceva dezirabil ca
Caesar să fi rostit aceste vorbe atunci când l-a văzut printre asasini și pe
fiul său adoptiv Brutus, dar, în realitate, nicio sursă istorică nu ne spune
așa ceva. E o poveste frumoasă, dar și mai frumoasă este povestea celor care
l-au asasinat pe Caesar pentru a apăra libertatea și ceea ce mai rămăsese din
democrația reprezentativă a Republicii romane. N-ar trebui să empatizăm cu
acești apărători ai republicii? În schimb, suntem fascinați de destinul tragic
al lui Caesar, arhetipul dictatorului. După cum spuneam, omul este un animal
care iubește poveștile. La fel ca și în cazul lui Iulian Apostatul (361-363
d.H.), care nu a fost prea încântat de agresivitatea cu care creștinismul
elimina politeismul de pe scena istoriei romane. El a murit în urma unei răni
căpătate în luptele cu perșii și, desigur, ar fi spus, aflat în pragul morții: ”M-ai învins, Galileene!” O trimitere
directă la creștinism, fiindcă ce pot păți dușmanii Bisericii, dacă nu să moară
de mâini dușmane. Mă îndoiesc de veridicitatea acestei povești, dar e o poveste
bună, mai ales pentru un creștin.
G.G.F.: Dar văd că omul nu iubește neapărat poveștile adevărate.
L.S.: Greșit! Omul iubește numai sau mai ales poveștile adevărate, întrucât
are o mare capacitate de a considera orice poveste ca fiind adevărată.
Poveștile de mai sus sunt populare, tocmai fiindcă sunt considerate adevărate.
Chiar și în cazul ficțiunii, omul apreciază ficțiunea verosimilă, care-i spune o
poveste care ar putea fi lesne transpusă în viața reală.
G.G.F.: Nu că nu mi-ar plăcea să dialoghez monologând, dar ce anume ne
puteți spune în încheierea acestei minunate expuneri, care ne-a arătat un
ultramodern spirit antic?
L.S.: Că tot ne-am propus să facem o expunere didactică, pentru tinerele
generații, căci tot ceea ce am spus aici nu sunt secrete revelate istoricilor,
cât publicului larg și neavizat, sau poate nici măcar nu sunt secrete, iar
publicul nu este chiar atât de neavizat, aș vrea să spun câte ceva despre
educație, dar nu prin vorbe meșteșugite care să-mi aparțină, ci prin alesele
cuvinte ale filosofului Platon, pe care-l consider fără egal în multe privințe.
Cu referire la educație, acesta spunea în Legile:
”Niciodată o bună educație nu a fost
dăunătoare nimănui, pe când victoriile au fost și vor mai fi funeste
învingătorilor.”[7]
Mai mult decât atât, educația ”...care
are drept scop a ne deprinde cu virtutea chiar din copilărie, inspirând cuiva
dorința aprinsă de a fi cetățean perfect și de a ști să comande ori a se supune
conform legii. Ori pe aceasta singură vrem noi a o defini și numai ea merită,
pare-mi-se, numele de educație.”[8] Și, mă credeți sau
nu, virtutea, dorința de a fi cetățean sau de a accepta supremația legii,
democrația, se învață prin istorie, eminamente prin istorie. De unde putem
deduce, că baza educației este istoria, dacă nu doar istoria, conform
definiției platoniene. Însă ce știe Platon, un spirit revolut, care nu știa să
navigheze pe internet?
G.G.F.: Vă suntem recunoscători pentru disponibilitatea de a vă revărsa,
aici și acum, preaplinul unui spirit rafinat, rasat.
L.S.: Onoarea a fost doar de partea mea. Spor la educație. Și nu uitați: „Așa trebuie scrisă istoria: întemeind-o
numai pe adevăr și cu nădejdea doar în viitorime, fără a-i linguși pe cei de
azi și fără a-i măguli prin laude. Iată modelul și norma compunerii unei
lucrări istorice care să se învrednicească de numele acesta. Dacă unii istorici
se vor lua după rânduielile amintite, scrierea noastră își va fi atins scopul.”[9]
[1] Lucian din Samosata, Scrieri alese, Editura MondoRo, București, 2011, p. 28.
[2] Ibidem, p. 27.
[3] Ibidem, p. 33.
[4] Ibidem, 29.
[5] Ibidem, p. 25.
[6] Immanuel Kant, Spre pacea eternă, Editura MondoRo, București, 2015, p. 33.
[7] Platon, Legile, Editura Univers Enciclopedic Gold, București, 2010, p. 58.
[8] Ibidem, p. 60.
[9] Lucian din Samosata, op. cit., p. 34.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu