Octavian - Augustus (27 î.H. - 14 d.H.) |
Autor: Gheorghe Florin Ghețău
Roma este unul dintre acele orașe care nu duc lipsă de turiști. Cohorte de
străini vin să-și lărgească orizontul cultural sub vraja ”Cetății eterne”.
Printre monumentele vizitate de pelerinii secolului XXI se numără și Mausoleul
lui Augustus. Situat pe celebrul Câmp al lui Marte, lângă Tibru, acesta are un
diametru de 90 de metri și o înălțime de 46. Șapte cercuri concentrice ridicate
din cărămizi sunt străpunse de un coridor care merge până-n inima monumentalei
construcții. Acesta duce într-o cameră ridicată pentru a adăposti urnele
funerare din aur ale primei dinastii imperiale din Roma antică, dinastia Iulia-Claudia.
Legenda spune că vizigoții lui Alaric, care au devastat Roma în 410 d.H., au pătruns în mausoleu și au plecat cu urnele din metal prețios. Una dintre aceste urne a conținut resturile pământești ale lui Augustus, primul împărat roman, o personalitate complexă și controversată. Acesta a ordonat construirea mausoleului în anul 28 î.H., după ce s-a întors din Orient, pentru a nu fi cu nimic mai prejos față de monarhii din răsărit. Se spune că ar fi fost inspirat de mormântul lui Alexandru cel Mare din Alexandria. Așa ne indică Suetonius, autor antic care ne-a lăsat o Istorie a celor doisprezece Caesari, care începe cu Caesar și se încheie cu Domițian. Așadar: ”A cerut să i se aducă din sanctuar sarcofagul cu resturile pământești ale lui Alexandru cel Mare. După ce l-a contemplat și-a arătat aprecierea pentru el punând pe sarcofag o coroană de aur și presărând flori. Apoi, a fost întrebat dacă vrea să vadă și mormintele Ptolemeilor, dar a răspuns: «Am vrut să văd un rege, nu cadavre.»” (Suetonius, p. 67-68). Mausoleul i-a devenit loc de odihnă în anul 14 d.H., când creatorul principatului a decedat. Dar să vedem cine era și ce a făcut Augustus.
Gaius Octavius, devenit
Augustus în anul 27 î.H., s-a născut la Roma în data de 23 septembrie 63 î.H.
Tatăl său se numea Gaius Octavius, iar mama Atia. Pe linie maternă era înrudit
cu Gaius Iulius Caesar. Tatăl i-a murit în 59 î.H., însă Caesar îl ia pe Octavius
sub aripa sa protectoare. Mai mult, în anul 45 î.H., Caesar îl adoptă și-l face
principalul său moștenitor. Posesorul titlului de dictator pe viață a fost
asasinat la 15 martie în anul 44 î.H. În acel moment, Octavian se găsea în
Epir. Întors la Roma află că îi revine cea mai mare parte din averea
defunctului Caesar. Prestigiul și averea tatălui său adoptiv îi permit să își
procure o armată cu ajutorul căreia se îndreaptă contra lui Marcus Antonius,
militar apropiat de Caesar care dorea să devină conducătorul imperiului.
Gaius Iulius Caesar
Octavianus, cum se numea după adopție, l-a învins pe Marcus Antonius și a pus
stăpânire pe Roma. A devenit consul, într-o manieră ilegală și a ales să se
apropie de Antonius fiindcă în Orient se aflau asasinii lui Caesar. În anul 43
î.H., s-a format al doilea triumvirat compus din Octavianus, Antonius și
Lepidus, comandantul cavaleriei lui Caesar. Cei trei creau astfel o
magistratură pe o perioadă de cinci ani, care a fost reînnoită în anul 37 î.H.
În anul 42 î.H., are loc bătălia de la Philippi, iar Cassius și Brutus,
asasinii lui Caesar, au fost învinși. Octavianus primește Occidentul, iar
Antonius Orientul, în timp ce Lepidus se mulțumește cu Africa. Cel din urmă a
fost înlăturat din triumvirat în anul 36 î.H.
În est, Antonius vrăjit de
regina Egiptului Cleopatra se pregătea de confruntarea cu Octavianus. Triumviratul
încetează să mai existe în anul 32 î.H., în timp ce Octavianus, stăpân pe Roma,
declară război lui Antonius. La 2 septembrie 31 î.H., a avut loc Bătălia de la
Actium, loc aflat la intrarea în golful Ambracia. Marcus Antonius a fost învins
și a fugit după Cleopatra în Egipt. Octavianus cucerește apoi Egiptul, iar
celor doi inamici ai săi nu le rămâne decât să se sinucidă. Astfel, Octavianus
devine unicul cârmuitor al imperiului roman.
Despre evenimentele de mai
sus, a lăsat o relatare foarte personală în celebrele Res Gestae divi Augusti (Faptele divinului Augustus). Aceasta este
o listă cu evenimentele semnificative ale existenței sale pe care a scris-o
chiar el spre sfârșitul vieții. Această listă a fost inscripționată pe table de
aramă, iar trei copii ale sale au fost descoperite pe teritoriul Turciei de
azi. Acest document ne permite să înțelegem cum își vedea primul împărat roman
opera politică. ”La 19 ani am pregătit o
armată din proprie inițiativă și pe proprie cheltuială, cu ajutorul căreia am
redat libertatea statului oprimat de tirania unei facțiuni.” (Res Gestae, p. 85) Deci, el a luptat de
bunăvoie și nesilit de nimeni întru unicul interes al poporului
sacrificându-și, pe deasupra, propria avere. Până-n ultima clipă a pozat în
postura de salvator al republicii, cu toate că el i-a dat lovitura de grație.
Trebuie să precizăm că la finalul războaielor a rămas o singură facțiune, a sa,
și că averea sa a devenit tot mai mare, în ciuda acestor cheltuieli în numele
statului.
La fel ca Marius, Sulla,
Pompei, Caesar sau Antonius, Octavianus dorea să devină singurul conducător al
statului roman. El a învățat din experiențele predecesorilor săi și a ales să
nu bruscheze cursul evenimentelor pentru a nu avea o soartă similară cu cea a
tatălui său adoptiv. Regalitatea era o instituție pentru care romanii nutreau o
vie antipatie izvorâtă din trecutul regal al Romei. Orice aspirant la rangul de
stăpân absolut a trebuit să găsească o modalitate prin care să evite asocierea
cu titlul de rege. Astfel, Marius a avut șapte consulate, Sulla a fost dictator
pe viață, Pompei a fost consul sine collega, iar Caesar dictator pe zece ani,
apoi pe viață. După moartea lui Caesar, Marcus Antonius, consul la acel moment,
a desființat dictatura ca magistratură a republicii romane, fiindcă între timp
cuvântul dictator a devenit la fel de odios ca titlul regal. În aceste
condiții, Octavianus a ales să acționeze cu prudență pentru a nu stârni un nou
complot sau un nou război civil.
În primul rând, el
conducea imperiul grație armatei pe care o avea în subordine. Însă acestei
stări de fapt trebuia să i se dea o formă legală, acceptabilă pentru poporul
roman. Calea aleasă a fost aceea a cumului de funcții. În anul 28 î.H.,
Octavianus este din nou ales consul și primește și sarcina de censor. Astfel,
în virtutea acestei îndatoriri, organizează recensământul cetățenilor romani și
reduce numărul senatorilor la 600. Putem spune că a epurat senatul de elemente
ostile ceea ce i-a permis să devină princeps
senatus, adică primul dintre senatori. Această funcție îi permitea să fie
primul care se adresa senatului în orice chestiune.
La 13 ianuarie 27 î.H.,
Octavianus a anunțat că renunță la putere și că va deveni un simplu particular.
Trei zile mai târziu, partizanii săi din senat l-au implorat să se răzgândească
pentru binele patriei. Evident, înduplecat de aceste rugăminți Octavianus a
fost de acord, dar cu condiții să i se acorde și mai multă putere. Octavianus a
primit un imperium maius care-i
permitea să conducă toate provinciile în care se găseau trupe. Acesta se
reînnoia la fiecare zece ani. Totodată, a primit titlul de Augustus, care are
legătură cu auguri, cu religia tradițională romană. Așadar, este un cuvânt
inventat pentru el pentru a demonstra că are o pronunțată aură divină, că este
măreț, favorizat de zei, venerabil, capabil să aducă pacea și prosperitatea.
Din 16 ianuarie 27 î.H., Octavianus a devenit Augustus, numele său fiind din
acel moment Imperator Caesar Augustus. Avea să descrie acest episod, mult mai
târziu, în Res Gestae, în felul
următor: ”După ce stinsesem războaiele
civile, prin consensul tuturor stăpân peste toate treburile, am transferat
conducerea statului, din puterea mea în cea a Senatului și a poporului roman.
Pentru acest merit al meu, am fost numit printr-un decret al Senatului
Augustus.”(Res Gestae, p. 107)
Este foarte interesantă expresia ”prin
consensul tuturor”, fiindcă cel mai bogat și cel mai înconjurat de soldați
cetățean roman declara că a condus prin consensul tuturor.
Imperator era titlul cu
care trupele victorioase își salutau generalul. Acest titlu a fost asumat
într-o manieră oficială de către Octavianus încă din 40 î.H. De la acest titlu
a apărut cuvântul împărat. Caesar păstra legătura cu tatăl său adoptiv care a
fost trecut în rândul zeilor prin grija sa, iar Augustus era un termen nou,
suficient de ambiguu încât să însemne orice spunea Augustus că însemna. Sursele
istorice afirmă că ar fi refuzat variantele Romulus și Quirinus, fiindcă
prezentau dezavantajul de a-l lega de mult hulita regalitate. Noi numim toți
conducătorii de după Augustus împărați, dar pentru romani ei erau, mai ales,
Caesari. Cuvântul Caesar a ajuns să desemneze funcția, nu degeaba din Caesar au
derivat termenii țar (împărat al bulgarilor sau rușilor) și kaiser (împărat al
germanilor).
În anul 23 î.H., a primit
puterea tribuniciană, ceea ce însemna că putea avea puteri similare cu cele ale
unui tribun al plebei, fără a fi unul, deoarece Augustus nu era plebeu. Această
puterea îi permitea să propună și să respingă legi, să convoace senatul și să
verifice activitatea acestuia. Apoi, devine Pontifex
Maximus (Mare Pontif), în anul 12 î.H. și primește titlul de Pater Patriae (Părinte al patriei) zece
ani mai târziu.
După cum am precizat mai
sus, calea aleasă de Octavianus a fost cumulul de funcții. A deținut consulatul
în mai multe rânduri, a devenit princeps
senatus, a primit un imperium
excepțional, și-a arogat un nou nume Imperator
Caesar Augustus, a primit puterea tribuniciană, a devenit Pontifex Maximus și Pater Patriae. E ca și cum astăzi, președintele României ar fi în
același timp și prim-ministru, președinte al Senatului și al Camerei
Deputaților, președinte al Curții Constituționale și, pe deasupra, patriarh.
Deci, puteri cumulate care ofereau o putere supremă. Istoricii au numit acest regim
politic, prin care Augustus a lăsat impresia că republica există în continuare,
principat. Instituțiile republicane au fost păstrate, dar erau simple ficțiuni
administrative, ele nu însemnau nimic în mecanismul puterii. Orice victorie
militară era obținută în numele împăratului, orice triumf era al împăratului.
Cu alte cuvinte, Augustus a reintrodus monarhia la Roma evitând asocierea cu
regalitatea. Principatul era, de fapt, după standardele actuale, o dictatură
militară. Însă, după cum a ținut să precizeze Augustus, în anul 22 î.H.: ”Nu am acceptat dictatura oferită și de
popor și de Senat, atât în absența, cât și în prezența mea la Roma, sub
consulatul lui M. Marcellus și L. Arruntius.” (Res Gestae, p. 87) Multă prudență, multă disimulare și mult politicianism,
pentru că i s-a oferit ceea ce avea deja sub altă formă.
Putem înțelege lejer
mentalitatea care l-a determinat pe Augustus să caute calea legală, legitimă,
fiindcă legitimitatea îi face pe oameni să se supună. De pildă, orice dictator
al secolului XX ne-ar spune că el conduce o democrație autentică, și că voința
poporului este literă de lege în țara sa. Regimurile comuniste din Europa de
Est, instalate de către URSS după Al Doilea Război Mondial, s-au autointitulat
”democrații populare”. În realitate, ele nu erau nici democrații, nici
populare. Dar asta doreau să pară în ochii tuturor. Să luăm cazul Republicii
Populare Române (1947-1965). În Constituțiile din 1948 și 1952 erau inserate
numeroase drepturi și libertăți cetățenești, dar, în realitate, acestea nu
existau. În același fel, instituțiile republicane au fost păstrate, dar nu
aveau nicio putere. Augustus a acționat treptat și a lăsat mereu să se
înțeleagă că ceea ce se întâmplă nu este ceea ce vrea, că puterea supremă nu-l
atrage defel. Până în ultima clipă a jucat rolul celui forțat să se sacrifice
pe altarul patriei: ”De atunci i-am
întrecut pe toți în auctoritas, dar cu nimic nu am avut o putere mai mare decât
ceilalți care mi-au fost colegi în magistratură.” (Res Gestae, p. 107) Cu alte cuvinte, am avut mai multă autoritate,
dar n-am avut mai multă putere decât ceilalți magistrați. Cultivarea vagului,
absconsului, a fost jocul preferat al acestui politician perfect, total.
Dar, poate, cea mai bună
descriere a regimului creat de către Augustus, ne-a fost transmisă de marele
istoric roman Tacitus: ”După ce a
renunțat la puterile triumvirale și s-a proclamat un simplu consul mulțumit cu
puterea tribuniciană care-i permitea să salvgardeze interesele publice, mai
întâi a îmbunat armate prin gratificații, populația prin grâne ieftine și lumea
prin promisiunea păcii, apoi pas cu pas și-a pregătit ascensiunea întrupând în
persoana sa funcțiile senatului, executivă și legislativă. Nu exista niciun fel
de opoziție: cele mai curajoase caractere au dispărut pe câmpurile de luptă sau
prin listele de proscripții; în timp ce restul nobilimii a acceptat cu bucurie
sclavia, cea mai simplă cale de acces spre funcții și bogăție.”(Tacitus, The Annals, p. 356)
Augustus a împărțit
provinciile cu senatul. Deci, avem provincii senatoriale și imperiale. În
realitate, puterea principelui era la fel de mare în ambele tipuri de
provincii. În plus, a reformat armata. A păstrat 28 de legiuni, în cadrul
cărora serviciul militar era de 20 de ani, iar soldaților li s-a interzis să se
căsătorească. A creat o gardă personală, Garda praetoriană compusă din nouă
cohorte a câte o mie de oameni, conduse de doi prefecți. Această gardă era cantonată
în preajma Romei. Serviciul praetorienilor dura 16 ani. Pe deasupra, a mai
creat cohortele urbane, trei la număr, care trebuiau să fie forțele de poliție
ale Romei. La care se adauga și o gradă germană, în jurul lui Augustus, vreo
500 de oameni. Prin urmare, Augustus avea la îndemână forțe militare
apreciabile, cu ajutorul cărora ținea sub control Roma. Pentru apărarea
provinciilor au apărut unitățile auxiliare și numerii.
A extins frontierele
imperiului luptând în permanență. În timpul său, s-a produs dezastrul de la
Teutoburg (9 d.H.). În care trei legiuni romane și mai multe unități auxiliare,
conduse de Varus, au fost distruse de către germanii conduși de Arminius. Acest
dezastru l-a convins pe Augustus să renunțe la cucerirea Germaniei. El dorea să
împingă frontierele până la Elba. Cele trei legiuni distruse nu au mai fost
refăcute. De altfel, Suetonius ne indică faptul că această înfrângere
categorică l-a afectat profund pe Augustus. Câteva zile după aflarea veștii nu
s-a tuns și nu s-a ras și, uneori, rătăcea prin palat strigând ”O, Quintilius Varus! Dă-mi legiunile
înapoi!” (Suetonius, p. 70).
Roma a fost înfrumusețată
cu numeroase construcții monumentale. Forumul a fost reconstruit. Ara Pacis
(Altarul Păcii) și Mausoleul de lângă Tibru sunt cele mai reprezentative
clădiri ridicate în Roma, pe lângă multe temple. Deseori se lăuda că a
transformat Roma, dintr-un oraș de lut, într-un oraș din marmură. A fost creat
chiar și un cult imperial. Principele era considerat aidoma zeilor, chiar dacă
devenea zeu de abia după moarte. Imperiul a fost înțesat de temple prin care
era preamărit împăratul. S-a creat astfel o religie unică pentru întreg
imperiul. Statul roman era un amalgam de religii, mentalități și limbi. Cultul
imperial era singurul care putea uni această diversitate. Imperiul era unic și
indestructibil prin raportarea la persoana împăratului.
Succesiunea a fost o
chestiune extrem de arzătoare. Mai întâi, Augustus l-a preferat pe fiul sorei
sale, Octavia, Marcus Claudius Marcellus, care s-a căsătorit în anul 25 î.H. cu
unica fiică a lui Augustus, Iulia. Acesta a murit în anul 23 î.H., iar Iulia a
fost recăsătorită cu Agripa, prieten și general de încredere. Agripa a obținut
victoria de la Actium. Acesta a fost asociat la tron, dar a murit în anul 12
î.H. Din nou, Iulia a fost recăsătorită cu Tiberius Claudius Nero, fiul Liviei,
a treia soție a lui Augustus, cu care acesta s-a căsătorit în 38 î.H. Augustus
a murit la 19 august 14 d.H., la Nola, în Campania. Conform testamentului său
Tiberius a ajuns la tron. Augustus a fost divinizat de către senat, iar templul
său a fost terminat în anul 37 d.H. El a creat un compromis instituțional care
avea să dureze circa cinci secole. Trebuie să înțelegem faptul că realizările
lui Caesar au permis concretizarea operei augustiniene. De fapt, bogăția imensă
transferată de acesta în posesia lui Octavianus a stat la baza puterii militare
a acestuia.
Nu putem încheia relatarea
vieții lui Augustus, fără a vorbi despre ultimele sale cuvinte. Suetonius ni
le-a transmis și pe acestea. Întrucât Augustus avea obiceiul să considere viața
o scenă, iar oamenii doar simpli actori care-și joacă rolul, ar fi spus prietenilor
săi, pe patul de moarte: ”Dacă mi-am
jucat rolul bine, aclamați-mă, și lăudați actorul prin puternice aplauze.”
(Suetonius, p. 122)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu