Minunată această inițiativă a Guvernului de a-i plăti pe profesori în funcție de performanțe. E o idee simplă, pe care oricine o poate înțelege, până și prim-ministrul României, un om de o mare cultură și finețe. E la mintea cocoșului, ori a găinii, nu știu exact, sunt zăpăcit, sunt doar un biet profesor rătăcit în ”meandrele concretului”. E clar, cât se poate clar, mai clar decât cristalul: primești cât muncești. E cea mai elementară formă de dreptate, dreptatea distributivă. Primești cât oferi! Nu așa prosperă corporatismul? Nu așa se motivează angajații? Dacă privatul obține rezultate deosebite prin asemenea metode, de ce n-ar putea statul să copieze rezultatele privatului? Sunt convins că diafana și gingașa rațiune a domnului prim-ministru, greu de detectat până și cu telescopul James Webb, potențată de capacitățile greu de sesizat, chiar și pentru un microscop electronic, ale doamnei Ligia Deca, pe care o stimez în cel mai înalt grad, a înțeles ceea ce era de înțeles: vom izbândi prin exemplul mărețului Alexei Grigorevici Stahanov. Ei, dragii mei, ați uitat principiile stahanovismului, cel mai pur nestemat din sipetul proletcultismului? Premierul României nu le-a uitat și le oferă o nouă șansă pentru a transforma România într-un paradis al clasei muncitoare. Profesorii, această categorie răsfățată, nu dau carne, lapte sau oțel țării. Asta să fie clar! Până la urmă, nici măcar nu știm cu ce se ocupă aceste lighioane, printre care mă număr și eu. Pe acest considerent, de ce să nu desființăm sistemul educațional? Ce economii am face la buget!
Dacă ați aprecia propunerea
premierului României, măcar și pentru o nanosecundă, ca fiind lipsită de temei,
vă veți înșela amarnic. Domnia sa, cel mai bun fiu al nației, care călătorește
neîncetat în abisurile propriei minți, întru unicul beneficiu al poporului său,
trebuie să pună capăt acestui dezmăț pe
bani publici. Sigur, e de domeniul fantastic al evidenței, maiestoasa făptură
care ne conduce destinele printre talazurile unei mări întunecate de incompetență,
rea-credință, privilegii, nepotism și sinecuri, ne vrea binele. Da, pentru că
după cum spunea și Hitler, de mult prea multe ori: nu poți face omletă fără să
spargi ouăle. Și cine oare ar putea să aibă o mai bună și completă cunoaștere a
galinaceelor decât un discipol al Titanicului Adrian Năstase? Departe de mine
ideea că în adâncimile nesondabile ale personalității sale ar putea sta îngrămădite,
unele lângă altele, într-o promiscuitate deplină, idei ireconciliabile extrase
din bestiarul comunist și cel nazist. Dar la fel de departe de mine se află și
ideea că domnul prim-ministru, primul Marcel al neamului, Dumnezeu să-i dea
sănătate și putere de muncă, ar vrea să rezolve problemele reale, concrete ale
țării noastre. Domnia sa m-a convins de acest adevăr, pe care nu aș fi vrut
să-l cred. De fapt, speram că nu o să ajung să-l cred, din nou.
Stahanov pe coperta revistei Time (1935) Sursă: Wikipedia |
Prin propunerea de a-i plăti pe
profesori pe bază de performanțe, domnul prim-ministru se înscrie în lunga
galerie a marilor oameni de stat din ultimele decenii. La fel ca predecesorii
săi, vrea să schimbe ceea ce nu înțelege. Nu că s-ar fi străduit prea mult să
înțeleagă, nici ca elev, nici ca politician. În orice caz, nu cred să fie
demers mai contraproductiv, mai futil, decât încercarea de a-i explica faptul
că sistemul educațional nu este fabrică, fermă ori uzină și că nu-l poți conduce
precum o corporație. Dacă Guvernul României ar inventa o modalitate de a cuantifica
și evalua complet, corect și unitar activitatea cadrelor didactice, ar
revoluționa, cu siguranță, nu doar sistemul educațional național, ci și pe cel
mondial. Domnul Ciolacu ar deveni un model, nu că n-ar fi deja unul de neurmat,
pentru toți politicienii planetei și, de ce nu, obiect de studiu pentru
conferința interplanetară și intergalactică care se desfășoară anual în tunelele
alea de sub Bugeci, ori de sub Marea Neagră, nu știu exact. E inutil să-i spui
domnului prim-ministru că sistemul educațional românesc este compus dintr-o
pleiadă de unități școlare, fiecare cu propriile particularități, cu propriile
calități și defecte, care scapă clasificărilor facile. E superfluu să-i indici
faptul că tratarea unitară a unui sistem eterogen este o eroare fatală. Așa cum
e greu să găsești doi elevi identici, e foarte dificil să găsești două unități
școlare la fel. Ce criterii de performanță ar putea domnul Ciolacu să schițeze pentru
o realitate care este oricum numai sinoptică nu? Cum ar putea să se asigure că
nu creează noi categorii de privilegiați, noi criterii de discriminare între
cadrele didactice, noi motive de ceartă și dezbinare? Poate că tocmai asta își
dorește? Din punctul meu de vedere, demersul său se înscrie în categoria
”nutreț pentru democrația știrbă”. Domnia sa are nevoie de niște teme de
campanie simple, care prind la public și produc valoare adăugată la urne. Din
păcate, profesorii sunt cele mai la îndemână victime pentru ciracii îmbuibați
cu pensii speciale.
Autor: Ghețău Gheorghe Florin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu